در اتاق فکر روسیه چه می گذرد؟+(ویدیو)

© Sputnikدر اتاق فکر روسیه چه می گذرد؟
در اتاق فکر روسیه چه می گذرد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشور روسیه منجمله کشورهایی است که بصورت فدرالی اداره می گردد و پس از رفراندوم 12 دسامبر سال 1993 با کسب 58 درصد آرا به عنوان فدراسیون روسیه نامگذاری شد.

این سیستم شکلی از حکومت غیر متمرکز است که در آن قدرت سیاسی به شکل عمودی، بین حکومت مرکزی و زیرمجموعه های آن تقسیم می شود.
خبرگزاری اسپوتنیک-  سیستم قانونگذاری روسیه دو مجلسی است، یکی از آنها دومای دولتی روسیه (به اختصار Gosduma) یا همان مجلس نمایندگان و دیگری سنا یا شورای فدراسیون می باشد. در سالهای حکومت یلتسین و اوایل ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین هر فردی که ثروت چشمگیری داشت با تکیه بر توان مالی خود و همچنین واسطه و ارتباطات سیاسی خود به عنوان سناتور وارد مجلس می¬شد. همین امر سبب شد تا عده ای فرد نالایق در مجلس جمع شوند. رئیس جمهور پوتین برای اینکه با این مسئله مبارزه نماید و نمایندگان از طریق دموکراتیک وارد مجلس شوند ورود بدون رای گیری را قدغن نمود.
مجلس دومای روسیه به عنوان محل فعالیت نمایندگان شهروندان روسیه در مرکز شهر مسکو حوالی میدان سرخ واقع شده و توسط رئیس دوما و معاونین آن اداره می گردد. نخستین مجلس دومای دولتی فدراسیون روسیه در سال ۱۹۹۳ و پس از تصویب قانون اساسی پیشنهادی رییس جمهور "بوریس یلتسین" فعالیت خود را آغاز نمود و آخرین انتخابات این مجلس سال 2016 برگزار گردید و هر دوره نمایندگان پنج ساله است.
دومای دولتی بر اساس آخرین اصلاحات درسال 2007  شامل 450 کرسی می باشد که چگونگی انتخابات نیز در سال 2014 مورد بازنگری قرار گرفت و انتخابات با عملیاتی تقریبا پیچیده صورت می پذیرد. با زبانی ساده انتخابات دومای روسیه را می توان اینگونه تشریح کرد که 225 کاندید به صورت مستقل از هر منطقه روسیه با کسب حداکثر آراءانتخاب می شوند و 225 نماینده دیگر به صورت لیست اعلامی توسط احزاب انتخاب می شوند و به این ترتیب هر حزب به نسبت تعداد آرایی که کسب می‌کند در پارلمان صاحب کرسی می‌شود.
حزب غالب این امکان را دارد تا سخنگوی دوما و نایب اول سخنگوی مجلس را تعین نماید، سایر سخنگویان نیز از میان رهبران احزاب اصلی که در دوما حضور دارند معرفی میگردند.
حقوق و درآمد ماهیانه نمایندگان دومای دولتی و شورای فدراسیون بر اساس قوانین وضع شده در فدراسیون روسیه تعین می گردد. از سال 2007 حقوق نمایندگان سالیانه حدود 5 تا 7 درصد افزایش می یافت که پس از اصلاحات سال 2014 این مبلغ تا سقف 5 درصد کاهش یافت. بر این اساس نمایندگان مجلس سال 2016 ماهیانه 380 هزار روبل و هر سه ماه یکبار 802 هزار روبل به عنوان پاداش دریافت می نمودند.


اختیارات مجلس دوما و شورای فدراسیون در روسیه
بعد از ماجرای حمله به پارلمان در سال 1993 توسط یلتسین نشان داد که روسیه در رشد نظام پارلمانی در جهت معکوس حرکت نموده است. اما بعد از این ماجرا و اتمام سیستم پارلمانی از نوع اتحاد شورویایی و شکل¬گیری مجمع فدرالی در روسیه باعث شد تا فصل تازه ای در ظهور سیاستهای پارلمانی ایجاد شود. به این ترتیب قدرت در بخشهای مختلف توزیع شده و ظهور دو مجلس قانون گذاری منجر به رشد چشمگیر فضای دموکراسی در روسیه شد.
زمانیکه طرحی در دوما به تصویب می رسد به شورای فدراسیون انتقال می¬یابد در صورتیکه طرح در شورای فدراسیون پذیرفته گردد توسط رئیس این شورا تایید نهایی می¬گردد. شورای فدراسیون در مقایسه با دوما از قدرت بیشتری برخوردار است و در دیدارهای سران دولت نیز جایگاه رئیس شورای فدراسیون سمت راست رئیس جمهور می¬باشد. شورای فدراسیون 170 عضو دارد و از هر واحد فدرالی روسیه دو نماینده به مجلس وارد می گردند.
پس از اینکه طرحها و لوایح توسط سناتورهای شورای فدراسیون نیز مورد تصویب قرار گرفت برای امضاء نزد رئیس جمهور ارسال می گردد و در آخرین مرحله با امضاء رئیس جمهور قانون لازم الاجرا می شود.
مهمترین وظایف دولتی منجمله  تصویب قانون اساسی و قوانین فدرال، موافقت با انتصاب نخست وزیر پیشنهادی رییس جمهور، انتصاب و عزل رییس بانک مرکزی و رئیس دیوان محاسبات، دادن راي اعتماد به دولت، ‌وزرا و استيضاح آن ها، پذيرش استعفاي اعضاي دولت، اعلام عفو عمومی، انتصاب یک سوم اعضای کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه، طرح اتهام علیه رئیس جمهور به منظور استیضاح و برکناری وی، انتصاب رییس شورای حقوق بشر، تصويب قراردادها و موافقتنامه هاي بين المللی با مجالس سایر کشورها و فعالیتهایی از این قبیل در حیطه اختیارات مجلس دوما می باشد.
ریاست مجلس دوما اکنون بر عهده آقای «ویچسلاو والودین» و ریاست شورای فدراسیون نیز بر عهده خانم «والنتینا ماتوینکو» می باشد.
اگرچه رئیس جمهور این قدرت را دارد که بعد از سه مرتبه بازگشت و رد قوانین صادر شده مجلس را منحل نماید و قوانین را به تصویب برساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала