فرمانده گروه هوایی پرستو ها: خلبانان جنگنده ها مردان آهنین روسیه هستند

© Sputnik / Grigoriy Sisoevفرمانده گروه هوایی پرستو ها: خلبانان جنگنده ها مردان آهنین روسیه هستند
فرمانده گروه هوایی پرستو ها: خلبانان جنگنده ها مردان آهنین روسیه  هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروه پرواز ایروباتیک استریژی (پرستو ها) 6 ماه مه روز تاسیس خود را جشن گرفت. این گروه بر پایه هنگ گارد هوایی 234 به نام پروسکورف متشکل از بهترین خلبانان، در پایگاه هوایی «کوبینکا» واقع در استان مسکو تشکیل شد و 6 مه 1991 تحت عنوان استریژی (پرستو ها) اولین نمایش هوایی خود را انجام داد.

این گروه به مرکز نمایش تکنیک هوایی بنام ایوان کوژدوب تعلق داردو با جنگنده های میگ —29 پرواز و نمایش می‌کند

اشکال نمایش هوایی آن‌ها شامل نقش چکش، ستاره، تیر، صلیب و بال است. در 1993 این گروه به دریافت لقب «بهترین گروه خلبانی جهان» مفتخر شد. این گروه در نمایشگاه های هواپیمایی ماکس روسیه و در جشن های متعدد شرکت می کند.

سرگرد سرگئی سینکویچ فرمانده گروه استریژی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک در باره خصوصیات آماده سازی خلبانان و تهیه برنامه‌های این گروه چنین تعریف کرد:

«ما سناریونویس خاصی را نداریم. خود خلبانان سناریو می نویستد. ما آن را روی کاغذ می‌نویسیم و تعمق می‌کنیم چکار کنیم تا نمایش بهتر شود. ما شش نفریم و هنگام بحث‌ها همه حضور دارند و عقیده خود را مطرح می کنند. سپس افکار خود را اجرایی می‌کنیم ولی نشستن توی هواپیما به این سادگی نیست. هوا باید مناسب باشد تا بتوانیم در آسمان به تمرین بپردازیم و به نقشه های مان جامه عمل بپوشانیم. اتفاق می‌افتد که از طرح ها تا اجرای آن‌ها در آسمان هفته ها، ماه ها و حتی سال‌ها طول می کشند».

وی گفت که برای آماده سازی خلبان چندین سال لازم است حتی اگر خلبان خوب آماده و مجرب باشد. او افزود:

«معمولا ما خلبانان کلاس دو را می‌گیریم که با میگ — 29 پرواز می کنند. این خلبانان باید دارای آمادگی جنگی کامل داشته باشند و ما طی دو سال از آن‌ها خلبانان پرواز ایروباتیک می سازیم».

او اشاره کرد که هماهنگی پرواز های این گروه صرفاً با کار مشترک در هوا حاصل می شود. وی در ادامه گفت:

«تمرینات دائمی خلبانان و عادت گرفتن شان به پرواز های مشترک، این نتیجه را ببار می آورند. اگر خلبان حتی یک ماه این پرواز ها را انجام ندهد نخواهد توانست چنین دستاورد ها را نشان بدهد. این پرواز ها را نمی‌توان بوسیله کامپیوتر مدل سازی کرد».

به گفته فرمانده، خلبان پرواز ایروباتیک باید تندرستی آهنین داشته باشد. سینکویچ در توضیح گفت:

«خلبان هنگام انجام پرواز های ایروباتیک حالت نیروی گرانشی عظیم بسر می برد. سرعت حرکت جنگنده خیلی بالا است و وقتی هواپیما در پرواز مشترک مانور می‌کند نیروی گرانشی که بر ستون فقراط خلبان عمل می‌کند به 5 — 6 واحد می‌رسد و در پرواز تک نفری به 9 واحد میرسد. خلبان به خاطر احساس اضافه وزن نمی‌تواند دست خود را بلند کند و سر تکان دهد. ولی خلبان بر اثر تمرین‌های دائمی مقداماتی با مرور زمان می‌تواند در کابین جنگنده حرکت کند و وظایف خود را تمام و کمال انجام دهد. دشوارترین شکل‌های ایروباتیک — پرواز های عمودی است. در این پرواز ها نیروی گرانشی از همه بیشتر است، آن‌ها بشکه و حلقه نستروف می باشند. این شکل‌ها از نظر تکنیک انجام آن مشکل است ولی از نظر فیزیولوژی انسان چندان دشوار نیستند».

به گفته سینکویچ، خلبان باید از همان روز های جوانی مراقب سلامتی خود باشد. او اظهار کرد:

«خلبانان حتی از روز های ورود به آموزشگاه از نظر سلامتی معاینه می شوند. خلبانان جنگنده ها از نظر سلامتی گل سر سبد ملت هستند. آن‌ها باید به کرات زیر نیروی گرانشی قرار گیرند و ما باید اطمینان داشته باشیم که آن‌ها در برابر این نیرو ایستاده و وظیفه مقرر را انجام دهند».

سینکویچ به این پرسش جواب داد که از کدام نمایش‌ها بیش از همه خوشش آمده است. او چنین گفت:

«رژه های روز پیروزی — 9 مه از همه بیشتر به یادماندنی است. این پرواز ها بر فراز میدان سرخ مسکو پر افتخار، دارای مسئولیت بسیار بالا است. همچنین پرواز ها در نمایشگاه های بین‌المللی مایه افتخار است و معاشرت با خلبانانی از دیگر کشور ها در این همایش ها برای ما خیلی جالب است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала