گزارش و تحلیل

رقص های جدید روسی

© Sputnik / Ramil Sitdikovتمرین بالرین های بالشوی تئاتر مسکو
تمرین بالرین های بالشوی تئاتر مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
باله روسی جدید چه نوع رقصی خواهد بود.

در روسیه کنکورها و جشنواره های  بالرین های جوان برگزار می شود  که نتیجه آن ها می تواند  چهره آینده باله روسی را مشخص سازد.

هم اکنون  انتخاب کاندیدهای  شرکت کننده در  کنکور  باله "Context. Diana Vishneva" (کنکور باله دیانا ویشنوا) جریان دارد.  این جشنواره تحت حمایت وزارت  فرهنگ روسیه  برگزار می شود.  برنده این کنکور  از امکان گذراندن دوره دانش افزایی در یکی از مدارس  مشهور  خارجی رقص مدرن برخوردار خواهد شد.

لیلیا بوردینسکایا  استاد باله  و برنده  کنکور باله  سال 2015 میلادی معتقد است که  نسل  رقاصان حرفه ای باید از سایه بیرون آید.  زیرا همانا آنها باید  برنامه آموزشی ، بنیاد ها، جشنواره ها و تئاترها را تنظیم کنند.

لیلیا در این خصوص گفت: « شخصیت هایی هستند  که آثاری خلق می کنند اما  پدیده ای مانند رقص مدرن  جوان را هنوز مشاهده نکرده ام.  به عقیده من، این امر با فقدان « سلیقه خاص» انفرادی و نه موفقیت در  برنامه های تلویزیونی  و خلق شاهکار   مرتبط است. دائما  به استادان باله  و بالرین های موفق  توجه می شود  و تمایل به تقلید از آنها خیلی قوی است. در این جا  خلق دنیای خود  که مملو از  احساسات و ایده های خاص  هنر رقص باشد مشاهده نمی شود.

بالرین های جوان با مسائل زیادی روبرو می شوند: فقدان  سالن های  تمرین ، صحنه های تئاتر که  از آنها حمایت کنند و شرایط خوب همکاری  با اجاره بهای پایین رزرو سالن به آنها پیشنهاد شود.

بعلاوه باید از فقدان برنامه خوب آموزشی  نام برد که امکانات آموزشی خوبی برای آنها فراهم سازد، کمبود سرمایه گذاری دولت  و سازمان های خصوصی  در جهت برگزاری  جشنواره ها و تبادل فرهنگی  و دیدارها که ایجاد شبکه  بین المللی  تماس ها را فراهم بسازد و باعث وسیع شدن حیطه دید هنری  و  درک گرایش  ها در  باله مدرن جهان  شود».

به گفته بوردینسکایا ، نباید از زحمت و کار برای رسیدن به آرزوی خود واهمه داشت. نباید انتظار داشت که یکی دیگر  آن را برای شما عملی کند.

دیانا  ویشنووا  بالرین  معروف تئاتر ـ مارینسکی»  روسیه و  تئاتر باله آمریکا  و مدیر هنری  جشنواره باله در این خصوص گفت: « مسأله همیشه یکی است — ریسک  معرفی کارهای جدید.  ممکن است  کار جدید با درک تماشاچیان روبرو نشود و از طرف  منتقدان  مورد انتقاد قرار بگیرد.  این یک  روند عادی است و نباید از آن ترسید.  این کنه هنر است. کارگردانان جوان باید از امکان معرفی  آثار خود برخوردار باشند تا با نظر استادان باله آشنا شوند.  بالرین همانا  از این طریق میتواند  به اشتباهات کار خود پی ببرد».

آناستاسیا  یاتسِنکو  هماهنگ کننده جشنواره و دیانا ویشنوا  مدیر هنری جشنواره باله  به انتخاب فینالیست ها  خواهند پرداخت که در ماه نوامبر در مسکو و  « الکترو تئاتر استانیسلاوسکی»  و برای اولین بار روی صحنه  موزه  هنر معاصر  « ارارات» سن پیترزبوگ هنرنمایی خواهند کرد.

آناستاسیا یاتسِنکو در این خصوص گفت: «  شرکت در جشنواره ، امکانی برای بالرین هاست تا با نظر  استادان رقص مدرن مانند هانس وان مانِن،  ماتس اِک و یا استادان  مشهور باله مانند آلکسی میروشنیچِنکو  و ویاچسلاو سامودوروف — آشنا شوند.  اما در وهله اول باید  سبک و زبان خاص خود را معرفی کنند و به  ادغام  هر نوع فناوری ممکن و ناممکن  متوسل شوند و  طی مدت کوتاهی بتوانند  ایده خود را به  بینندگان منتقل کنند».

انتخاب آثار  شرکت کننده در کنکور  تا 30 ماه  ژوئن  ادامه خواهد یافت و در ماه نوامبر  فینالیست ها  در مسکو هنرنمایی خواهند کرد و کار آنها مورد ارزیابی  هیأت داوران  متخصص  قرار خواهد گرفت و تماشاچیان  در سالن نمایش  رأی خود را به آنها خواهند داد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала