گزارش و تحلیل

نقشه فجایع طبیعی روسیه

© Sputnik / Vladimir Astapkovichرعد و برق
رعد و برق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان نقشه فجایع طبیعی آینده در روسیه را طراحی کردند.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد  به مقاله  منتشره در مجله «  مدلسازی اکولوژیکی» ،متخصصان محیط زیست  به محاسبه تغییر اکو سیستم  در بخش اروپایی  روسیه تحت تأثیر  گرم شدن اقلیم پرداختند و نقاطی را مشخص نمودند  که احتمال بروز فجایع طبیعی در آنجا زیاد است.

یوری پوزاچِنکو  از موسسه مسائل  محیط زیست و تکامل  آکادمی علوم روسیه  در این خصوص توضیح داد: « در چارچوب یک محیط طبیعی  3  وضعیت یکسان  پوشش گیاهی وجود دارد  که بر اساس شِماهای متفاوت  تنظیم می شوند.  در دوران آب و هوای مرطوب و گرم ، باتلاق با شدت تمام به سمت جنگل پیشروی می کند که به فاجعه  محلی می انجامد.  احتمال  رشد مراتع  و جنگل ها تا حد زیادی  به شرایط آب و هوایی در محل وابسته است — میزان رطوبت و تابش آفتاب».

گرم شدن اقلیم  و تغییر آب و هوا اغلب باعث اختلال در کار اکو سیستم می شود  و موجب فاجعه محلی  و حتی منطقه ای  می شود — سیل ، آتش سوزی  و دیگر بلایای طبیعی. معمولا اینگونه اتفاقات ناگهانی و شدید هستند که نمی توان  از قبل بروز آن ها را پیش بینی کرد. پیش بینی  زمان و چگونگی بروز این نوع حوادث اهمیت  زیادی برای متخصصان دارد.

پوزاچِنکو و همکاران وی  مدل  آب و هوایی را  طراحی کردند  که با کمک آن می توان آسیب پذیرترین مناطق  را در نقشه بخش اروپایی روسیه  با استفاده از  عکس ها و  اطلاعات  دریافتی از  ماهواره های آب و هوایی پیش بینی کرد.

با مطالعه اطلاعات  دریافتی از اسپکترورادیومتر  MODIS که بر  ماهواره های آب و هوایی Terra و   Aqua ناسا نصب شده اند و ایستگاه های زمینی  نظارت بر آب و هوا ، نویسندگان مقاله  علمی برای اولین بار بر روندی نظارت کردند که طی آن  جنگل های روسیه  «آب و هوای  خاص خود» را کنترل می کنند. آنها به ارزیابی مرزهایی  پرداختند که  این کنترل و  تنظیم برنامه آب و هوایی جنگل ها در  آنجا رخ می دهد.

باتلاق ها ، جنگل ها و مراتع  بطور کاملا متفاوتی نسبت به  گرما و نور  واکنش نشان می دهند. آن ها  باعث بخار آب می شوند  که به این دلیل گرم شدن اقلیم  بر رشد آن ها تأثیر می گذارد.  درک  علت و چگونگی این  تغییرات برای پیش بینی  عواقب  تغییرات آب و هوا  فوق العاده مهم است.

وقتی مرزهای  سیستم  بهم می ریزد، بی ثباتی بروز می کند و وضعیت سیستم  بطور فاجعه باری تغییر می کند.  به عنوان مثال،  هنگام افزایش دمای بیش از حد  مجاز، جنگل ها پس از  یکسری آتش سوزی  مبدل به مرتع و یا باتلاق می شوند ، البته اگر مقدار باران  بیش از حد مجاز باشد. وقتی آب  در خاک برای  رشد درختان کافی باشد، مراتع می توانند  در شرایط مشابه  عقب نشینی کنند و جنگل ها جای آن ها را بگیرند.

 به عقیده  متخصصان می توان  مانع از بروز بسیاری   فجایع از این نوع شد  اگر  بتوانند مانع از عبور جنگل، مرتع و یا باتلاق از « مرز خطرناک» شوند.  انجام اینکار بمراتب ساده تر از  رفع عواقب  تغییرات آب و هواست و مدل فجایع طبیعی که پوزاچِنکو  و همکاران وی پیشنهاد می کنند  می تواند به مقامات  کشور و  متخصصان محیط زیست در درک بهتر این موضوع کمک کند که در کجا باید اقدامات پیشگیری انجام بشوند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала