گزارش و تحلیل

حمله سایبری ، بعد جدید عملیات های جنگی ست

© Fotolia / Peterzaydaحمله سایبری ، بعد جدید عملیات های جنگی ست
حمله سایبری ، بعد جدید عملیات های جنگی ست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس مدارک و اسناد سازمان امنیت فدرال روسیه ، در سال 2016 تقریبا 70 میلیون حمله ی سایبری به تاسیسات و مجموعه های مختلف روسیه صورت گرفته است.

20 ژانویه دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه بیان داشت که روسیه روزانه " هزاران حمله سایبری" را که از جمله از سمت آمریکا ، آلمان و بریتانیا صورت می گیرد ، خنثی می کند. اهداف هکرها زیرساخت های مهمی مانند سیستم های ارگان های دولتی، صنایع دفاعی و همچنین در زمینه های درمان و سلامت ، حمل و نقل ، ارتباطات ، مالی ، انرژی است.
بشریت به طور نامحسوس شدیدا به زیرساخت های اطلاعاتی وابسته شده است. تمامی سیستم هایی که پایه چارچوب عملکرد جامعه ی معاصر است امروز عملا با استفاده از سیستم های کامپیوتری و اینترنت هدایت می شود. این بدان معناست که اینترنت ممکن است با هدف آسیب زدن یا خراب کردن سیستم نیز مورد استفاده قرار گیرد. به راحتی می توان تصور کرد که چه عواقب فاجعه باری ممکن است به وجود آید به طور مثال ، به هم خوردن نظم حرکت قطارهای برقی یا کار سازمان های پزشکی. چرا که امروز بسیاری ساخت سیستم های کاملا اتوماتیک اتومبیل های بدون سرنشین را در آینده ای نه چندان دور پیش بینی می کنند که ممکن است مورد حمله هکرها قرار بگیرد. ایجاد مزیت هایی در زمینه تمرکز مدیریت، اطلاعاتی کردن و اتوماتیزه کردن کلی برعکس ممکن است از بیرون آسیب پذیر باشد. به نظر می رسد که اینترنت امکانات زیادی را برای جاسوسی ، تروریسم و اقتصاد سایه ایجاد می کند و عملا یک بعد جدید از اقدامات جنگی یعنی حمله سایبری را منجر می شود.
ضمن احتساب به عواقب احتمالی ، عملیات های جنگی در فضای سایبری ممکن است به مراتب خطرناک تر از جنگ های سنتی با کاربرد توپخانه ها و فن آوری های زرهی باشد. یک عبارت درخشان وجود دارد که وینستون چرچیل نخست وزیر سابق بریتانیا نوشته است: " ژنرال ها همیشه برای جنگ گذشته آماده می شوند." این بدان معناست که مدیرت نظامی ضمن کسب تجربه از جنگ های گذشته اغلب عجولانه شرایط تغییر یافته را نادیده می گیرد و در نتیجه برای اقدامات نظامی در سطح امروزی آمادگی ندارد. برای گریز از چنین اوضاعی باید با دقت مراقب روند های جدید بوده و برای جنگ های آینده پیشاپیش آماده شد.
به نظر می رسد که در وزارت دفاع روسیه این موضوع را به خوبی درک کرده اند و گواه آن این است که سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه در اواسط فوریه بیانیه ای را منتشر کرد در خصوص اینکه برای دفاع از منافع دفاع ملی و مواجهه در زمینه ی اطلاعاتی در روسیه ارتش عملیات های اطلاعاتی تشکیل شده است. لیست دقیق برنامه هایی که توسط این نوع جدید ارتش حل خواهد شد مشخص نیست اما کارشناسان حدس می زنند که ارتش تشکیل شده به دفاع از کشور در فضای سایبری ، کارهای تحلیلی ، آشکار کردن نقشه های مخالفین و همچنین ضد تبلیغات مشغول خواهد بود.
همه اینها ، برنامه های موقعیت های برتر هستند برای آنکه هراندازه که دولت از لحاظ فن آوری پیشرفته تر باشد در زمینه اطلاعاتی آسیب پذیر تر خواهر بود برای همین امروز این عبارت مشهور کاربردی تر است: " صاحب اطلاعات ، صاحب جهان است"

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала