گزارش و تحلیل

ممنوعیت فروش سیگار

© Fotolia / Jhk2303ممنوعیت سیگار کشیدن
ممنوعیت سیگار کشیدن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فروش سیگار در روسیه ممنوع می شود.

وزارت بهداشت روسیه برنامه ضد دخانیات تا سال 2022  میلادی را طراحی کرده است.  این برنامه که به دستور  ورونیکا اسکورتسووا  وزیر بهداشت روسیه تهیه شده است برای بعضی از  نهادهای فدرال ارسال شده اند.  یکی از انقلابی ترین  مفاد این سند —  ممنوعیت فروش سیگار به  اشخاص متولد سال 2015  و پس از آن، حتی بعد از رسیدن به سن بلوغ — است. این ممنوعیت ممکن  است  در سال 2033 میلادی به اجرا درآید.

مهمترین هدف  این سند  که مطابق با  ماده 5  کنوانسیون چارچوب  سازمان جهانی  بهداشت  در مورد کنترل دخانیات  طراحی شده است — کاهش مصرف دخانیات  در بین ساکنان کشور به میزان 25 درصد  تا سال 2025 و ایجاد شرایطی برای کاهش پایدار سطح  مصرف دخانیات در بین ساکنان کشور است.

مطابق با  داده های سازمان جهانی بهداشت ، مصرف دخانیات در بین  نوجوانان روسیه در سن 15 سال  که حداقل یک بار در  هفته سیگار می کشند  از سال 2006 تا 2014  در بین پسربچه ها از 27   تا 17 درصد  و در بین دختربچه ها از  21 به 10 درصد کاهش یافته است.

اما کارشناسانی که در طراحی این برنامه شرکت داشتند، معتقدند که این برنامه کافی نخواهد بود.

در سند جدید ممنوعیت مصرف دخانیات، برخورد نسبت به سیگاری ها سختگیرانه تر خواهد شد.  بر طبق مفاد این سند،  سیگار کشیدن در  خانه های مشترک، انواع وسایل نقلیه، ایستگاه های  وسایل نقلیه عمومی  و در فاصله 3 متری از آنها کاملا ممنوع می شود.  در فاصله سه متری از ورودی  فروشگاه ها  و گذرراه های زیر زمینی  و پل های  عابر پیاده و حتی در خودروی شخصی وقتی کودک در خودرو باشد، ممنوع خواهد شد. کشیدن سیگار  در حضور اشخاص که مخالف سیگار کشیدن باشند بدون وابستگی به نوع مکان (حتی اگر آپارتمان شخصی باشد) ممنوع خواهد شد.

اما مهمترین  نوآوری  آن است که  فروش دخانیات به متولدین  سال 2015  و سال های بعدی پس از رسیدن  آنها به سن بلوغ ممنوع اعلام خواهد شد.  به عقیده کارشناسان  این ممنوعیت  زیاده از حد شدید نیست.

ویکتور زیکوف کارمند  مرکز علمی — پژوهشی طب پیشگیرانه  وزارت بهداشت فدراسیون روسیه  در این خصوص گفت: «  این نوع اقدامات با اهداف جامعه جهانی  مطابقت دارد.  کشورهای پیشرفته که به موفقیت های بزرگی در کنترل  مصرف دخانیات  رسیدند  هدف ممنوعیت  مصرف دخانیات بطور کامل  تا سال های 2040-2035 را هدف خود قرارداده اند.  بعلاوه در بعضی از کشورها  (سنگاپور و بریتانیا)  اوایل قرن 21  ممنوعیت فروش  دخانیات به متولدین پس از سال 2000 بررسی شد».

به گفته ویکتور زیکوف، در مبارزه با مصرف دخانیات باید  هدف نهایی  فرمولبندی شده باشد — دستیابی  به حداقل سطح  مصرف دخانیات در بین ساکنان کشور  و  در پی آن فقدان دخانیات در بازار بطور کلی. یکی از اقداماتی  که رسیدن به این هدف را ممکن خواهد ساخت —  عدم امکان خرید  دخانیات برای افرادی است که در حال حاضر کودک هستند  و دخانیات مصرف نمی کنند.  حفظ  عدم  عادت آنها به سیگار  برای تمام عمر  منطقی خواهد بود که از  سلامتی آنها نیز محافظت خواهد کرد.

« این نوآوری  در  آخرین مرحله  بررسی آن در « تاسمانی» — یکی از ایالات  استرالیا- قرار دارد  و در  اسکاتلند  تبلیغ می شود.  در بریتانیا، سنگاپور و زلاند نو  و دیگر کشورها نیز بررسی می شود.  تنباکو بخش قابل توجهی از  مصرف کنندگان خود را به کام مرگ می کشاند.  از اینرو،  وزارت بهداشت  اقداماتی را پیشنهاد میکند  که باید به  کاهش مصرف دخانیات به حداقل سطح آن  بیانجامد. — بطور ایده آل  پس از 18-15 سال  وقتی بچه هایی که  امروز متولد می شوند بزرگ بشوند سطح مصرف دخانیات در بین آنها باید  10-5 درصد باشد. از اینرو فروش سیگار حتی به افراد بالغ  « بیحرمتی به این ایده مقدس»  به حساب خواهد آمد. اجرای این برنامه درازمدت فقط با تأیید و انجام  سیستماتیک  و کارا تمام اقدامات  مربوطه ممکن خواهد شد».

در صورت تصویب  برنامه پیشنهادی وزارت بهداشت  روسیه ، تولید و واردات  و توزیع محصولات  بدون دود دخانیات نیز ممنوع خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала