محور مسکو – آنکارا – تهران می تواند بر تروریسم پیروز شود

© Sputnik / Iliya Pitalev محور مسکو – آنکارا – تهران می تواند بر تروریسم پیروز شود
محور مسکو – آنکارا – تهران می تواند بر تروریسم پیروز شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قتل سفیر روسیه در ترکیه ، سیگنال واضحی است که می گوید وقت اتحاد نیروها در مبارزه علیه تروریسم و حل درگیری عراق و سوریه به عنوان منبع این مشکل فرارسیده است.

ولادیمیر آیزنهامر، کارشناس مسائل خاور میانه از دانشکده ی امنیت دانشگاه بلگراد معتقد است که محور مسکو، تهران و آنکارا، ممکن است نقش تعیین کننده ای در این موضوع داشته باشد.
وی در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: اگر قتل آندری کارلوف را در مفهوم حوادث اروپا و در خاور میانه بررسی کنیم روشن می شود که قضاوت در خصوص این مسئله که از نقطه نظر امنیت چه کسی در موقعیت ممتاز و برتر قراردارد بیهوده و بیفکرانه است. اما گناهکار و مقصر آنچه که در آنکارا اتفاق افتاد تنها ترکیه نیست ، سخن در خصوص گرداب هرج و مرجی است که بسیاری از دول و مردم در آن غوطه ورند. شاهد آن حوادث تروریستی است که در همان روز در برلین و زوریخ اتفاق افتاد.
آیزنهامر خاطر نشان می کند: برای همین اکنون همکاری روسیه و ترکیه و قبل از همه خط مسکو، آنکارا و تهران بسیار مهم است و این همکاری نیز ممکن است.

ось тегеран-москва-анкара - اسپوتنیک ایران
محور مسکوـ آنکارا ـ تهران برای مات کردن تروریسم
این کارشناس به اسپوتنیک گفت: " ما در آستانه ی ایجاد محور جدیدی هستیم که ممکن است بتواند اوضاع را در خاور میانه تغییر داده و به حل و فصل سریع درگیری کمک کند. پروسه ژنو، که چندین سال طول کشید، نتایج مشخصی به همراه نداشت. محور مسکو- آنکارا — تهران و انتقال مذاکرات به آستانه ، انگیزه ای برای آن است که آمریکا و اروپا فعالیت بیشتری در این روند از خود نشان داده و برای از دست ندادن نقش برجسته ی خود ، بخشی از این راه حل شوند نه قسمتی از مشکل.
این کارشناس خاتمه می دهد: اکنون زود است که بگوییم آیا سه حمله با هم هماهنگ بوده اند یا اینکه اتفاقی بوده است، اما روشن است که منبع یکی است یعنی درگیری در سوریه و عراق. این سیگنال مشخص است ، نه ترکیه ، نه اروپا در امنیت نیستند. و اکنون زمان آن فرارسیده که برای مبارزه ی موثر دو نیروی برجسته یعنی آمریکا و روسیه علیه تروریسم متحد شوند. اگر چیزی می تواند آنها را متحد سازد این همان تهدیدات است. آنچه که دیروز اتفاق افتاد ، در واقع رویدادی بی سابقه در تاریخ جدید است و ما دیدیم که آمریکا همان لحظه همدردی خود را ابراز نمود. مشخص می شود که هیچ کس از حملات در امان نیست و اکنون حتی این سوال پیش می آید که چه وقت درگیری خاورمیانه که دیگر مقیاس جهانی دارد می تواند به سمت دیپلمات ها و ساکنین آمریکا کمانه کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала