گزارش و تحلیل

فرقه گرایان روسیه

© Sputnik / Vladimir Astapkovich مردم در آربات مسکو
مردم در آربات مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قانون مبارزه با جوامع مخرب در دست تدوین است.

کارگروه شورای فدراسیون  به طراحی پاکت  قوانین برای  مبارزه با  جوامع مخرب می پردازد. یلنا میزولینا،  معاون  رئیس کمیته  شورای فدراسیون قانون اساسی  و  دولت سازی  تشکیل کارگروه را اعلام نمود و  گفت: « ماده ای باید به  قانون اساسی اضافه شود  که  مضمون آن  توصیفی بر  فرقه های مخرب  باشد، زیرا هم اکنون قانون اساسی فاقد چنین ماده ای است.  بدون  وجود  مفهوم «  فرقه مخرب»  و بدون  تعریف مشخص  و دقیق  حقوقی، کارهای  قانونی  بی معنا خواهد بود.

 هم اکنون  حدود 500  فرقه مخرب در کشور فعال هستند که اکثر آنها  در مناطق بطور آزادانه فعالیت می کنند، هر چند تا حدودی بطور مخفی کار می کنند.  مطابق با اطلاعات  وزارت دادگستری  فدراسیون روسیه،   از سال 2015 تا 2016 میلادی در روسیه 52  سازمان فرقه ای در 24 منطقه کشور  بر اساس حکم دادگاه منحل شدند. 5 سازمان فرقه ای  از آنها  جوامع بین المللی بودند.

 میزولینا در این خصوص گفت: « فرقه های معاصر  تحت پوشش سازمان های  مختلف  هویت خود را مخفی نگه می دارند. این فرقه ها به آموزش روانی پرداخته، سمینارهای  تکامل  خصوصیات رهبری را برگزار می کنند  و بعضی از فریبکاران توضیح می دهند که چطور در آخرالزمان زنده بمانند و یا به عنوان مثال  چطور « تله پورت»  به سیاره دیگر  انجام شود که بهتر است این کار با تمام دارایی انجام شود.  جالب آن است که افراد مختلفی به دام این نوع کلاهبرداران می افتند.  با استفاده از  فنون  مختلف تأثیر روانی ، فرقه گرایان  افراد را  کاملا بی اراده می کنند  و پس از آن تمام دار و ندار آنها را تصاحب می شوند».

سناتور روسی  متذکر شد که در مبارزه با  فرقه ها، باید  هر چه بیشتر به  سازمان های سنتی  دینی تکیه شود ، زیرا این سازمان ها ،  متحدان قوی در  مبارزه با  کلاهبرداران هستند. بعلاوه  میزولینا قول داد  ایجاد  واحد ویژه  برای مبارزه با  فرقه ها،  با  ریاست وزارت کشور روسیه بررسی شود.  در یکسری از کشورها،  اینگونه  سازمان ها با موفقیت فعالیت می کنند.

 به گفته آلکساندر دوُرکین  رئیس سازمان اجتماعی  «  انجمن مراکز مطالعه  دین و فرقه» ، فرقه ها همیشه  با دین و مذهب سر و کار ندارند.  آنها می توانند به صورت جوامع شفابخشی و  روانی و بازاریابی  چند سطحی بصورت « اهرام»  کار کنند.  متأسفانه  امروزه ماده 239  قانون کیفری  که مهمترین  ابزار مبارزه با  فرقه هاست شامل حال اینگونه سازمانها نمی شود».

بعلاوه  هم اکنون  اعضای فرقه ها  و نه ریاست فرقه ها  مجازات می شوند. بدین ترتیب  آنها به فعالیت خود ادامه می دهند و از مجازات کیفری بدور می مانند.  متآسفانه  فرقه ها حتی پس از آنکه یکی از  شعبات منطقه ای  بر طبق حکم دادگاه منحل می شود به فعالیت خود پایان نمی دهند.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала