بهداشت شبکه ای

© Fotolia / Sanchopanchoکلاس مدرسه
کلاس مدرسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در مدارس روسیه درس دفاع در مقابل اینترت تدریس می شود.

در آینده نزدیک در مدارس  روسیه ممکن است  درس ویژه  سواد رسانه ای  آغاز شود.  در این درس، محصلان یاد می گیرند چگونه امنیت  اطلاعات خود در شبکه اینترنت را   تأمین کنند  و  از سایت های  مشکوک بدور بمانند.  کتب آموزشی برای این درس  توسط  وزارت ارتباطات  تهیه شده است و  به  وزارت آموزش و علم  و سرویس فدرال نظارت در حوزه آموزش و پرورش و علوم ارسال شده است.  آلکسی  وُلین  معاون وزیر ارتباطات و ارتباطات جمعی در گفتگو با  شبکه تلویزیون « ار.ت» این خبر را اطلاع داد.

به گفته  وُلین، محصلان باید  یاد بگیرند چگونه از  سیستم جستجو استفاده  کنند  و امنیت اطلاعات شخصی خود را تأمین کرده  و آنها را  در جاهایی که ممکن است بر علیه خودشان مورد استفاده قرار بگیرد،  پخش نکنند.

 باید در نسل در حال رشد  توجه و دقت نسبت به  هر اطلاعاتی  که آنها در  اینترنت می خوانند و منبع دریافت اطلاعات، پرورش داده شود.

 از دوره ابتدایی — از کلاس چهارم دبستان — باید  اصول  سواد رسانه ای  به  محصلان یاد داده شود.  درس جدید  یکی از بخش های درس انفورماتیک  خواهد بود و ساعات درس بیشتر نخواهد شد.

 وقتی بچه ها وارد خیابان می شوند باید با  قوانین عبور از خیابان آشنا باشند.  به همین ترتیب وقتی آنها استفاده از اینترنت را شروع می کنند  باید  اطلاعاتی در باره این شبکه داشته باشند. « سواد رسانه ای» باید مثل واکسن  عمل کند درست مانند  اصول بهداشتی در زمان اتحاد شوروی».

علاوه بر  سوادآموزی  انفورماتیک  به محصلان، در  وزارت ارتباطات  درس « کنترل والدین»  نیز طراحی می شود  که به مادران  و پدران محصلان  دفاع از کودکان خود در مقابل اطلاعات مضر در شبکه اینترنت را یاد می دهد.

وُلین متذکر شد: « والدین باید بدانند که روش  های  «کنترل  والدینی» وجود دارد: چطور بدانند فرزند آنها از چه سایت هایی دیدن کرده است، چطور از فیلتر استفاده کنند  و از چه محدودیت هایی استفاده کنند».

در  دفتر مطبوعاتی  وزارت آموزش و پرورش هنوز این موضوع  مورد تفسیر قرار نگرفته است. سرگی کوتیلوف، استاد  دانشکده  علم کامپیوتر  مدرسه عالی اقتصاد  معتقد است  که در این درس  حتما باید  جزء حقوقی  رفتار در اینترنت شامل شود.

کارشناس روسیه گفت: « باید برای بچه ها چگونگی رفتار در اینترنت توضیح داده شود.  از جمله  موازین حقوقی   و جزء قانونی  اینترنت  توضیح داده شود. هم اکنون نوجوانان 16 ساله  در ازای اعمال  خود در اینترنت  و  به عنوان مثال، رواج نظرات  افراطی  مسئول هستند».

سرگی کومکوف،  رئیس بنیاد  آموزش و پرورش سراسری روسیه  معتقد است که نباید زیاده از حد در استفاده از اینترنت برای بچه ها ایجاد محدودیت کرد  و یا در سن خیلی پایین  بچه ها را پشت کامپیوتر نشاند.

« در اروپا با  احتیاط زیاد از کامپیوتر در  کلاس درس استفاده می شود زیرا بر روان کودک تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، معلمان کشور چک ترجیح می دهند به  کتاب و دفتر سنتی بازگردند».

 همچنین  امکان  تأثیر معکوس در رابطه با درس سوادآموزی کامپیوتری وجود دارد. همیشه وقتی تدریس درسی  شروع می شود، ابتدا جالب است.  وقتی درس « اصول آموزش و پرورش جنسی» در مدارس آغاز شد ، گفته شد که به این ترتیب بجه ها را هوشیار می کنیم ، اما بچه های ما بطور غیر منتظره ای زیاده از حد  به این مسأله « جلب  توجه» کردند.  و حالا  بسیاری از متخصصان  مخالف تدریس چنین درسی در مدارس هستند.   تدریس اینگونه درس ها در مدارس ممکن است موجب توجه زیاده از حد گروه معینی از  بچه ها  به شبکه های  اجتماعی و از این قبیل چیزها بشود».

 کارشناسان روس معتقدند، که در وهله اول باید  سواد رسانه ای اینترنتی به والدین بچه ها آموخته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала