گزارش و تحلیل

امکانات نیروی دریایی روسیه

© Ministry of Defence of the Russian Federationکشتی های ناوگان دریای سیاه و خزر روسیه
کشتی های ناوگان دریای سیاه و خزر روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فعالیت کنونی نیروی دریایی روسیه را نباید نهایت امکانات آن دانست.

اواسط ماه اکتبر  سال 2016 میلادی، افزایش شدید  فعالیت  نیروی دریایی روسیه مشاهده شد.  بعضی از عملیات، اعزام کشتی ها به دریای مدیترانه  در رأس  ناوشکن « دریاسالار کوزنتسف» از مدتها پیش برنامه ریزی شده بود ، اما نهایتا فعالیت ناوگان  بیش از حد معمول جلب توجه کرد.

رزمناو « پطر کبیر» تنها رزمناو مجهز به  موشک های سنگین هسته ای  به ناو هواپیمابر « دریاسالار کوزنتسف» در سوریه پیوست.  ناوهواپیما بر و رزمناو  « پطر کبیر»  دو  کشتی ضدزیردریایی — « معاون دریاسالار کولاکوف» و « سورومورسک»  که چندی پیش تعمیر آن به پایان رسید را  همراهی می کنند.  در این شناوری  تانکر «  سرگی  اوسیپوف» و یدک کش- امدادی « نیکلای چیکر»  نیز حامی آنها هستند.

تا حدودی می توان  گفت که  هدف از این شناوری — کاهش  تشدید درگیری احتمالی در منطقه است  که در ماه های اخیر  افزایش یافته است. هر گروهی که  سعی کند  دست به دخالت نظامی در سوریه بزند  باید  واکنش  ناوگان روسیه در دریای مدیترانه و گروهبندی نظامی مستقر در سوریه  را در نظر داشته باشد.

 فعالیت دریایی در بالتیک

اعزام  دو ناوچه پروژه 20380-  « Soobrazitelni  » و « Stoiki » به دریای بالتیک در سایه  شناوری « کوزنتسف» و همراهی رزمناو به دریای مدیترانه قرار گرفت.  از این دو ناوچه در  دریای شمال در نزدیکی سواحل  هلند عکس گرفتند و  عکس های این دو ناوجه را در شبکه اینترنت منتشر کردند. خبری در باره وظایف ناوچه های بالتیک منتشر نشد، اما  ناوچه هایی از این نوع  که از سال 2007  جزئی از نیروی دریایی روسیه هستند ، هیچ وقت  مدت طولانی  شناوری نمی کنند.  بعید است آنها به دریای مدیترانه اعزام شوند.  به احتمال قرین به یقین، آنها  در رزمایش های  مشترک  با دیگر گروه کشتی های ناوگان شمال در اقیانوس اطلس شرکت خواهند کرد.

کشتی « ادمیرال اِسِن» در روز 16 اکتبر  « بالتیسک» را ترک کرد  که چندی پیش  کشتی پروژه 11356 جدید را به ناوگان تحویل داد.  این کشتی راهی دریای سیاه شد.  طی روزهای 27-25، این کشتی استراحت کوتاهی در  مالت خواهد داشت.  این کشتی بسوی محل دائمی  استقرار خود در دریای سیاه شناوری می کند  ولی برای مدت کوتاهی  در ترکیب تیم کشتی های روسیه در دریای مدیترانه قرار خواهد داشت.

نهایتا کشتی « ادمیرال اِسِن»  باید به کشتی اصلی پروژه خود — « ادمیرال گریگورویچ»  بپیوندد  که تابستان به سواستوپل رسید.  احتمال دارد که « گریگورویچ» نیز  در روزهای آینده  راهی دریای مدیترانه بشود ، اما هنوز تأیید این  خبر دریافت نشده است.

بالاخره  ناوچه « یاروسلاو مودری»  یکی دیگر از کشتی های ناوگان بالتیک که  چندی پیش  امنیت  شناوری در  خلیج عدن را تأمین می کرد، دریای مدیترانه را ترک  و راهی کوبا شده است.  تانکر « لنا» که برای تأمین نیازهای آن  از  بالتیک خارج شده است  سوخت ناوچه را تأمین و سپس  راهی دریای مدیترانه خواهد شد  و بعد از بارگیری در مالت  به اسکادران روسیه در مدیترانه خواهد پیوست. همیشه نیاز به وجود تانکر هست و با توجه به  افزایش فعالیت  نیروی دریایی در دریای مدیترانه،  وجود  آنها ضروری خواهد بود.

ناوگان اقیانوس آرام  نیز بیکار نمی ماند.  15 اکتبر ، دسته  کشتی ها  « ادمیرال  تریبوتس»، رزمناو « بیستری» و تانکر « بوریس  بوتوم» و  یدک کش — امدادگر « آلاتائو»  ولادی واستوک را ترک خواهند کرد.  بر طبق اطلاعات غیر رسمی ، این دسته راهی  بخش غربی  اقیانوس هند  خواهد شد و به تیم کشتی های  مبارزه با دزدان دریایی خواهد پیوست.  اصولا برای  انجام این وظیفه، فقط  یک ناوچه کافی بود  اما اعزام یک گروه کشتی  با  احتمال افزایش قدرت  گروه دریای مدیترانه مرتبط است.  نکته جالب توجه وجود  « بیستری» —  ناوشکن  روسی پروژه 958  در این تیم است که مدتهاست در چنین شناوری های دوری شرکت نداشته است.

فعالیت کنونی  نیروی دریایی روسیه را نباید  نهایت امکانات نیروی دریایی فدراسیون روسیه دانست.  اما چیزی نزدیک به آن می توان تلقی کرد.  کاملا آشکار است  که نیاز کشور  بمراتب بیشتر است.  دست کم اینکه شناوری های  دور از کشور نباید  باعث تضعیف قدرت دفاع از سواحل کشور شود.  هم اکنون بخش اعظم  کشتی های  نیروی دریایی کشور  دور از مرزهای کشور قرار دارند، زیرا  تعداد زیادی از  کشتی های بزرگ  در حال تعمیر هستند.  از جمله شایان ذکر است  که هیچ یک از سه رزمناو موشک انداز  پروه 1164 در رزمایش  آغاز شده شرکت ندارند.  همه آنها یا در حال تعمیر هستند و یا برای شناوری آزمایشی پس از تعمیر آماده می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала