گزارش و تحلیل

همایش « ارتش-2106» مسکو

© Sputnik / Sergey Mamontovنمایشگاه بین المللی نظامی -فنی روسیه
نمایشگاه بین المللی نظامی -فنی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صنایع دفاعی پاکستان محصولات خود را در نمایشگاه مسکو معرفی می کند.

 هشت  شرکت پاکستانی  در همایش « ارتش-2016»  شرکت خواهند کرد که از سوی  وزارت دفاع  روسیه از 6 تا 11 ماه سپتامبر سازماندهی شده است.  عرضه محصولات مجتمع نظامی — صنعتی  پاکستان در چنین همایش  مهمی را می توان گامی جدی در توسعه روابط نظامی و دفاعی — فنی  بین مسکو و اسلام آباد دانست.

هنوز مشخص نیست  مجتمع دفاعی- صنعتی پاکستان چه محصولاتی را عرضه خواهد کرد.  در عین حال  بر طبق اطلاعات « ایزوستیا»  شرکت های پاکستانی  محوطه بحد کافی بزرگی را برای نمایش محصولات خود تقاضا کردند. از این محوطه برای برگزاری غرفه ها،  اتاق های مذاکره و اتاق فنی  و  نمایشگاه  مدل های محصولات استفاده خواهد شد. رشاد محمود  رئیس کمیته متحده  روسای ستاد های نیروهای مسلح پاکستان ، چندی پیش  سفری به مسکو داشت.  والری گراسیموف  رئیس ستاد  نیروهای مسلح فدراسیون روسیه پس از پایان مذاکرات ، دورنمای همکاری  دو وزارتخانه دفاع را عالی ارزیابی کرد.  به گفته وی، در سال 2016،  نظامیان فدراسیون روسیه و پاکستان برنامه  وسیعی را طراحی کردند که از جمله مذاکرات  در سطح ستادها  و تمرینات مشترک نظامی  و  تبادل  هیأت های  نظامی را دربر می گیرد.

 سرگی کامِنِف رئیس بخش  پاکستانی انستیتوی  خاورشناسی آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با روزنامه « ایزوستیا» چاپ روسیه  اعلام نمود که حضور  شرکت های پاکستانی  در نمایشگاه « ارتش —2016» یک رویداد بسیار مهم برای هر دو کشور است. « از نظر سیاسی حضور شرکت های پاکستانی در چنین همایش مهم روسیه، بخشی از جهات توسعه مناسبات دو جانبه  و نشانگر سطح  بالای  مناسبات  دو کشور است».

 به گفته کامِنِف، پاکستان خواهان همکاری در  بخش نظامی با روسیه است و برای خرید انواع تسلیحات ابراز آمادگی کرده است.  وی گفت: «  طی دو سال اخیر  همکاری  نظامی- فنی  روسیه با پاکستان  پیشرفت خوبی داشته است. تا قبل از سال 2014  همکاری دو کشور در این عرصه ناچیز بود. مسکو دائما  نگران  از دست دادن بازار بزرگ  هند بود. اما فعلا این ممنوعیت  هر چند بصورت غیر فرمال  رفع شده است».

به گفته این کارشناس، فعلا فقط  اولین گام ها در این جهت برداشته شده است. « ما  4 بالگرد  ضربتی « می —35» را به پاکستان فروختیم و  حالا اسلام آباد خواهان خرید 12-10 بالگرد دیگر است.  هم اکنون مذاکراتی در این خصوص جریان دارد.  پاکستان همچنین مایل به خرید جنگنده « سو —35ام» است».

آندری فرولوف  سردبیر  مجله « صادرات  تسلیحات»  معتقد است که شرکت پاکستان در نمایشگاه «آرمیا —2016»  از اهمیت زیاد سیاسی و عملی برخوردار است. شرکت در نمایشگاه « آرمیا-2016»  — وسیله ای برای نشان دادن امکانات خود و  عنصر تحکیم  مناسبات دوجانبه است. پاکستان  کمتر چیزی از نظر تسلیحات می تواند  به فدراسیون روسیه  پیشنهاد کند، زیرا تسلیحات در پاکستان عمدتا بر طبق مجوز تولید می شود.  اما شاید در باره  فروش اجزاء  و موادی مذاکره شود که ما هم اکنون نمی توانیم  در غرب خریداری کنیم.  پاکستانی ها می توانند در برنامه های مختلف  سرویس دهی  بالگردها شرکت کنند».

کارشناس نظامی  یادآور شد که پاکستان  نسبت به خرید  بالگرد های « می —17، می —35، می —28» ابراز توجه کرده است.  بعلاوه آنها خرید بالگرد سنگین  «می —26»  و جنگنده « سو-35» را بررسی می کنند. به عقیده  فرولوف  امضای قراردادهای تحویل  تسلیحاتی مانند  نارنجک انداز و مسلسل محتمل است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала