گزارش و تحلیل

گلوله هوشمند

© Fotolia / theyokگلوله و تپانچه
گلوله و تپانچه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کار روی « گلوله هوشمند» سالهاست که ادامه دارد.

در بنیاد  «پژوهش های  آینده دار»  روسیه آزمایش  نوع جدید گلوله قابل کنترل آغاز شد.  گفته  شد که این گلوله می تواند  هدف را  تا فاصله 10 کیلومتری نابود کند.

آندری گریگورییف،  رئیس بنیاد فوق الذکر اعلام کرده بود  که موسسه تحت ریاست وی در حال طراحی سیستم تیرانداز  نسل آینده با گلوله قابل هدایت، دستگاه دید  برای هدایت مسیر و  گلوله های جدید با خصوصیات ویژه ضد زره و دوربرد است.

کار روی « گلوله هوشمند»  سالهاست که ادامه دارد.  مرحله طراحی  و آزمایش  در رژیم غیر قابل هدایت به پایان رسیده است.

ویکتور بارانِتس  مفسر نظامی  در برنامه رادیو « سپوتنیک»  متذکر شد  که منظور  مهمات  عادی نیست.

—    اگر به زبان ساده تعریف کنیم، « گلوله هوشمند» —  گلوله  قابل هدایتی است که از  سیستم تیرانداز پرتاب می شود.  این گلوله  دارای  دستگاه الکترونیکی است.  وقتی سیستم، هدف را مشخص می کند، گلوله  علامت «  پرواز» را دریافت می کند، هدف را دیده و  مشخصات آن و حتی دستان لرزان تیرانداز  را ثبت می کند و بعد   خودش مسیر را تصحیح و بسوی هدف پرواز می کند.  این یک گلوله عادی نیست. این  سیستمی است که  چاشنی الکترونیکی آن با سیستمی در ارتباط است که آن را شلیک کرده است.  طراحان اصرار می ورزند که ما آن را « گلوله هوشمند» و « سیستم»  بنامیم که واقعا هم همینطور هست».

مفسر نظامی  یادآور شد  که گلوله قابل هدایت  در آمریکا نیز طراحی می شود.  در آنجا روی برنامه برد پرواز گلوله  کار می کنند.

  آمریکایی ها مدتهاست  که روی ساخت این نوع گلوله ها کار می کنند و  پیشرفت خوبی نیز در این زمینه داشتند. هر چند بر طبق سنت معمول،  تبلیغات  مغرورانه آنها  از  خصوصیات واقعی  تاکتیکی — فنی  این سیستم جلو می زند.  روسیه با کمک  بنیاد « پژوهش های آینده دار» بتدریج در عرصه ای به آمریکا می رسد که آمریکایی  ها خود را پیشاهنگان  در  تکامل  این سلاح می دانند.  ما سعی می کنیم  در ساخت این سیستم به  خط پایان برسیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала