گزارش و تحلیل

روسیه بزرگترین صادرکننده غله جهان

© Sputnik / Igor Zaremboغلات روسیه
غلات روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصر، ترکیه و ایران بزرگترین واردکنندگان غله روسیه هستند.

 وزارت کشاورزی  آمریکا،  روسیه را بزرگترین کشور صادرکننده غله جهان نامید.  به ارزیابی  وزارت کشاورزی آمریکا ، صادرات غلات از روسیه  در  سال کشاورزی کنونی (از  اول ژوئیه سال 2015  تا 30 ماه ژوئن  سال 2016 میلادی)  حدود 35 میلیون تن  از جمله  بیش از  24  میلیون و 500 هزار تن گندم  بوده است.  این حجم صادراتی  3 میلیون و 500 هزار تن  از سهم آمریکا در  صادرات گندم  و  2 میلیون تن  صادرات کانادا بیشتر است که در ردیف دوم  فهرست رتبه بندی  بزرگترین صادرکنندگان غلات جهان قرار دارد.   یکسال پیش روسیه در ردیف سوم قرار داشت.

 روسیه  غلات  خود را به بیش از 130 کشور جهان صادر می کند.  مصر، ترکیه و ایران بزرگترین واردکنندگان غله روسیه هستند.  روسیه در سال 2002 میلادی صادرات غله در چنین حجم زیادی را  آغاز کرد  و در همان سال در ردیف 10 کشور  بزرگ صادرکننده گندم قرار گرفت.  از آن زمان تا کنون،  روسیه مواضع خود را تحکیم بخشید  و در سال 2016 میلادی، روسیه برای اولین بار  در تاریخ  جدید خود در صدر  فهرست رتبه بندی  صادرکنندگان غله قرار گرفت.

تا حدودی افزایش نرخ دلار  در رابطه با  اکثر ارزهای  جهانی  علت اصلی آن بود که  گندم آمریکایی  گرانتر شود. الکساندر کوربوت معاون رئیس اتحادیه غلات روسیه در ادامه گفت که  کاهش ارزش روبل  بر عکس به نفع کشاورزان روسیه تمام شد.  روسیه برای اولین بار توانست قرارداد  صادرات گندم به نیجریه و  مکزیک را به امضا برساند  که همیشه از آمریکا غله خریداری می کردند.

به پیش بینی کوربوت، روسیه می تواند  در فصل جدید کشاورزی، اگر آب و هوا خوب باشد،   مقام بزرگترین صادرکننده غله را برای خود حفظ کند.

—  بهرحال، روسیه از چنین پتانسیلی برخوردار است. فعلا پیش بینی  محصولات خوب است. قرار است حدود 64 میلیون تن  گندم جمع آوری شود و محصول کل غله  از 106 تا 111  میلیون تن  اعلام می شود.

این بدان معناست که روسیه در سال جاری،  می تواند  از حد رکورد  سال 2008  جلو بزند که 108 میلیون و 200 هزار تن  غله  برداشت شد. اوضاع در دیگر بخش های مجتمع کشت و صنعت  داخلی  نیز خوب است.  تولید گوشت مرغ  طی 10 سال اخیر  سه بار افزایش نشان داده است، گوشت خوک —  دو بار.  تحریم های اقتصادی غرب   که در سال 2014 میلادی  در رابطه با  اوضاع در اوکراین برقرار شدند  و هدف از آن تضعیف روسیه  بود،  فقط باعث  تحکیم این  گرایشات مثبت شد. در سال 2015 میلادی  صادرات  مواد غذایی اضافی   از روسیه، مبلغ رکورد  20 میلیارد دلار  را به بودجه کشور اضافه کرد  که بیش از صادرات اسلحه است.  در این میان، واردات  مواد غذایی  تا 40 درصد کاهش یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала