گزارش و تحلیل

جشنواره سینمایی مسکو

© Fotolia / Fabioderbyفیلم و سینما
فیلم و سینما - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فیلم های 12-8 ساعته در برنامه«سکس، غذا، فرهنگ، مرگ» جشنواره گنجانده شده است .

فیلم «کفش های کتانی »  سرگی  سالویف و «زندگی سکولار»  وودی آلن،  کارگردانان روسیه و آمریکا  فیلم هایی خواهند بود  که 38-مین جشنواره  بین المللی سینمایی مسکو را  افتتاح خواهند کرد.  این جشنواره از 23 تا 30  ماه ژوئن  برگزار خواهد شد.

برای علاقمندان به سینما   انتخاب فیلم ها کار ساده ای نخواهد بود.  در جشنواره کنونی بطور سنتی سه کنکور —  کنکور اصلی فیلم های داستانی، فیلم های کوتاه و  مستند،  بخش سنتی فیلم های خارجی  و  برنامه  خارج از کنکور زیادی که همه آنها جالب خواهند بود به عنوان مثال برنامه ای تحت عنوان « سینمای شرقی  داغ عربی».

روسیه  در کنکور اصلی  فیلم های داستانی ، فیلم جدید  نیکلای  داستالیل  به نام « راهب و شیطان»  را معرفی می کند  که سوژه آن  بطور مجازی آمیخته ای از تاریخ روس باستان و فانتزی  است.  ایوایلو خریستوف  کارگردان  بلغاری ریاست هیأت داوران را عهده دار است. وی سال گذشته  برنده جایزه اصلی  جشنواره بین المللی سینمایی مسکو در ازای فیلم « بازندگان» شد. قصد دارند  این ابتکار را به یک رسم خجسته مبدل کنند و برنده جایزه اصلی هر یک از جشنواره های سینمایی مسکو به ریاست هیأت داوران  جشنواره بعدی منصوب شود.

کریل رازلوگوف  مورخ سینما  و مدیر برنامه ای جشنواره  متذکر شد  که طرح جدید به نام «امتحان تماشاچیان»  نیز یکی از نوآوری های جشنواره  سال جاری است.  منظور فیلم هایی است  که مدت پخش آنها  عملا  یک روز طول می کشد.  اینگونه فیلم ها در بخش کنکور جشنواره شامل نمی شوند. کریل  رازلوگوف آنها را در برنامه  خود « سکس، غذا، فرهنگ، مرگ» گنجانده است که بقول خودش  « به جهان بینی و  سیکل کامل موجودیت انسان مربوط می شود».

—   اینها فیلم های  دوران اخیر هستند.  فیلم فلیپینی به نام « مهد اسرار غم انگیز» که 8 ساعت پخش آن طول می کشد یک امتحان جدی برای تماشاچیان خواهد بود. با وجود این، فیلم فلیپینی بلند ترین فیلم نیست. بلندترین فیلم، فیلم آلمانی به نام « سایه شامیسو» ست  که پخش آن 12 ساعت طول می کشد.  بهر حال  این ها وجه تمایز   بسیاری از فیلم های  جشنواره ای است — فرمات  بلند فیلم ها  در برنامه « سکس، غذا، فرهنگ، مرگ»  فیلم های  شورانگیز، جنجالی — سیاسی و فیلم های  جدی  که بعضی ها اینگونه فیلم ها را زیاده از حد کسل کننده می نامند  و همچنین  فیلم های  شاد و تغزلی.  فیلم های بخش کنکور از آلمان، فرانسه، صربستان، کره، برزیل، اوکراین و… نیز  متنوع هستند.  از ایران فیلم « دختر» ساخته  رضا میرکریمی روی پرده می رود.

کریل رازلوگوف  جهتگیری اجتماعی  بسیاری از فیلم ها  را متذکر می شود  که « بازتاب دهنده وضعیت دشوار  اجتماعی  و مناسبات بین مردم » است.  این نکته  در بخش فیلم های مستند  آشکارتر است و در باره  مسائل پناهجویان ، مهاجران  و افرادی  است که سرنوشت آنها را مجبور به  انتخاب راه نادرست  و جنایی کرده است.

 به عقیده کریل رازلوگوف،  برنامه خارج از کنکور جشنواره «  اثر روسی» و « سینمای روسیه. سال و قرن» نیز  اهمیت زیادی دارد که به درک  کشور روسیه  و سینمای روسیه در خارج از کشور  مربوط است.  به عنوان مثال فیلم «  سیاره طوفان»  که الهام بخش  استنلی کوبریک  جهت ساخت فیلم «  اودیسه فضایی-2001» بود.  فیلم های سال های مختلف که در این برنامه  شامل شده اند  در غرب پرطرفدار بودند اما  در روسیه  از نظر منتقدان سینما و بینندگان دور ماندند.  علت چه بود؟  جواب این سوال را  احتمالا  می توان در بحث های  پس از نمایش فیلم ها یافت.

بهرحال بحث در باره فیلم های دیگر جشنواره نیز زیاد خواهد بود. جشنواره بین المللی سینمایی مسکو همیشه به  لحاظ  جو زنده  معاشرت  و مفید  از هر نظر با دیگر جشنواره ها فرق دارد.  هم اکنون  معاشرت و گفتگو اهمیت زیادی دارد ، زیرا وقتی  ما در باره سینما صحبت می کنیم  بهر حال  زندگی را مد نظر داریم…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала