جنجال ها و تحریک احساسات

© AFP 2023 / Dmitry Serebryakovتئاتر بالشوی مسکو
تئاتر بالشوی مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایشنامه « رام کردن زن سرکش» روی صحنه می رود.

نمایش های  وسوسه کننده ، پروژه های بین المللی،  سفرهای خارجی و هنرنمایی ستارگان جهان در  مسکو  از جمله برنامه های  شادی آور  تئاتر بالشوی  مسکوست که ریاست  آن برای فصل جدید هنری  طرحریزی کرده است.

نمایشنامه ها  زیاد هستند و  یکی از جالب ترین آنها  — باله « نورییف» است که از صفر تنظیم می شود —  آهنگ آن از صفر  ساخته می شود و  آهنگساز ایلیا  دِموتسکی  روی خلق  موسیقی این باله  کار می کند.  همه  حدس هایی در باره  بالرینی می زنند که باید  نقش  رودولف  نورییف —  رقاص افسانه ای  و  بی نظیر باله  — را  اجرا کند. جنبه دیگر این نمایشنامه  که به این نوع حدسیات دامن می زند این است که کریل سِرِبرِنیکوف  کارگردان  تئاتر درام  این باله را روی صحنه خواهد برد که  به دلیل تمایل شدیدش به  تنظیم های تکاندهنده مشهور شده است. باله «  نورییف» یک  اثر میهنی است.

  یکی از  رویدادهای  سطح جهانی،  سفر   تئاتر مشهور  « لا اسکالا» میلان به مسکوست.  فعلا معلوم نیست این تئاتر چه برنامه ای به مسکو خواهد آورد.  ولادیمیر  اورین  مدیر کل بالشوی تئاتر  در  معرفی برنامه فصل جدید هنری  در توضیح گفت: « از آنجا که شرایط مالی کنونی دشوار است، ما باید  به زبان مشترک با  حامیان مالی  کنار بیائیم که از پروژه های بین المللی  حمایت می کنند». در مسکو در انتظار سفر آرتیست های فرانسه و آلمان هستند. کارشناسان  حدس می زنند پروژه های  مشترک  دو تئاتر —  بالشوی و  تئاتر اوپرای ملی  انگلیس  فوق العاده جالب خواهند بود.  منظور اوپرای  آهنگساز کلاسیک انگلیسی  قرن 20 —  بنجامین بریتِن  به نام « بیلی باد» است. این اوپرا  بندرت در  اروپا اجرا می شود اما در روسیه غوغا به پا کرده است که برای انگلیسی ها خوشایند است.

توگان سوخییف رهبر ارشد ارکستر  بالشوی تئاتر در این خصوص گفت: در این  نمایشنامه فقط مردان هنرنمایی می کنند.  تک خوانان زیاد هستند که  کار بسیار  زیادی  را طلب می کند.  و البته زبان انگلیسی که تمام آرتیست ها باید  آن را  بخوبی بلد باشند.  تک خوانان و  گروه کر باید  به این زبان مسلط باشند. این نکته مهمی است زیرا ما  در انگلیس این نمایشنامه را روی صحنه می بریم.  از دیگر سفرهای خارجی،   سفر به فرانسه   است  که اوپرای  «دختر اورلِئانی» چایکوفسکی در باره ژاندارک را برای  تماشاچیان فرانسوی  تنظیم کردیم. این نمایشنامه  در  بهترین  تئاترهای اروپا  روی  صحنه می رود.  سفر هنری تئاتر بالشوی از پاریس شروع می شود».

 گروه باله  مسیر خاص خود را دارد و در  سفرهای هنری  نمایش های کلاسیک اجرا می شوند.  کشورهای خارجی دیدن آثار  مشهور کلاسیک را ترجیح می دهند.

مهار وازییف  رهبر  گروه باله  بالشوی تئاتر در این خصوص گفت:   آنها می خواهند  بهترین نمایشنامه های باله  را ببینند که که طی سالهای متمادی به شهرت جاویدان رسیده اند — باله « دریاچه قو»  و یا  « ژیزل».  ما با کمال میل این نمایشنامه ها را اجرا می کنیم- هر قدر که بخواهند، خواه صد سال  دیگر!  با وجود این  برنامه  سفر با نمایشنامه های دیگر وسیع تر می شود: در نیویورک  نمایشنامه « رام کردن زن سرکش»  روی صحنه می رود.  استاد باله  ژان کریستوفر  مایلوت،  این نمایشنامه را بر اساس اثر شکسپیر  تنظیم کرده است که  تمام آرتیست های باله در آرزوی کار با او هستند.

یکی دیگر از برنامه های فصل جدید هنری، سفر آرتیست های خارجی به مسکوست.  اما هر چند عجیب به نظر می رسد دوستداران  روسیه در انتظار  سفر آنا نِترِبکو و دمیتری  خوروستوفسکی خوانندگان مشهور اوپرا از روسیه هستند که در خارج از کشور  اقامت دارند.  هر چند  ممکن است عجیب به نظر برسد ولی هنرنمایی آنها روی صحنه بالشوی تئاتر اولین هنرنمایی آنها  خواهد بود.  از اینرو  از هم اکنون در بین دوستداران  اوپرا در مسکو جنجال به پا شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала