تجزیه نفت با کمک باکتری

© AP Photo / Jens Meyerآزمایش باکتری در آزمایشگاه
آزمایش باکتری در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماده بیولوژیکی ساخت روسیه دارای باکتری های مقاوم در مقابل سرماست.

 متخصصان  دانشکده بیولوژیک دانشگاه دولتی مسکو  صد میکروارگانیزم را  معرفی کردند که می توانند  در دمای پایین و ما فوق پایین  نفت و محصولات نفتی را تجزیه کنند.  این کشف می تواند قطب را از آلودگی نجات بدهد.

ارگانیزم های خنثی کننده  نفت  مدتهاست که مورد مطالعه قرار دارند  اما  اکثر پژوهش ها  بر میکروب هایی متمرکز شده بودند  که در آب و هوای گرم  وجود دارند و مقدار آنها در آنجا زیاد است.  در مناطق سردسیر  تعداد اینگونه باکتری ها بمراتب کمتر است  و متابولیسم و سرعت  تکثیر آنها کند است.  متخصصان زیست شناس  دانشگاه دولتی مسکو  تصمیم گرفتند  به  پرورش  میکروارگانیزم های خنثی کننده نفت برای قطب بپردازند.

در جریان پژوهش ها، از  آبهای  دریای شمال،  گروهی از باکتری های فعال را  که قادر به تجزیه نفت باشند را   پرورش دادند. در  آزمایشگاه ها  بهترین نوع باکتری ها را  از بقیه جدا کردند.  این باکتری ها  اساس  موادی بیولوژیکی را تشکیل دادند  که می توان از آنها برای پاکسازی سطح دریاها  و  خط ساحلی آلوده به نفت و  حتی در کشتی های  نفتکش و  پلاتفرم های نفتی استفاده کرد.

ایلیا سِرِژکین  یکی از شرکت کنندگان این پروژه  و  نامزد علوم کرسی  میکروبیولوژی  دانشکده زیست شناسی  دانشگاه دولتی مسکو  در این خصوص گفت: هم اکنون یکی از مهمترین جنبه های فعالیت ما  کار روی  امکان استفاده از  باکتر یها در قطب است.  این منطقه آب و هوای خاصی دارد  که تقریبا بشکل بلاتغییر  باقی مانده است زیرا  با دخالت زیاد انسان مواجه نشده است. اما هم اکنون فعالیت انسان در قطب شدت می گیرد که با استخراج نفت و کشتیرانی در ارتباط است. از اینرو خطر  آلودگی به نفت وجود دارد.  وظیفه ما پرورش  باکتری هایی است که بتوانند در شرایط  آب و هوای قطب و دمای پایین،  نفت و  دیگر اجزاء آن را تجزیه کنند.  اینگونه باکتری ها را می توان از اکو سیستم قطب  گرفت و در آزمایشگاه  ها  تعداد آنها را افزایش داد  و مواد بیولوژیکی از آنها بدست آورد و  به محل آلوده منتقل کرد  تا آنها نفت را « از بین ببرند». باکتری ها بطور مستقل  از عهده این کار برمی آیند، اما در دمای پایین قطب  تکثیر آنها کند است. باید به آنها کمک کرد.  ما ماده  بیولوژیکی را می سازیم که  در ترکیب آن  باکتری های مقاوم در مقابل سرما وجود دارد  و از  توانایی  آنها در بلعیدن  نفت، تبدیل آلودگی به دی اکسید کربن، آب و  زیست توده  خود باکتری ها  استفاده می کنیم. بدین ترتیب تجزیه نفت  دهها و صدها بار سریعتر انجام می شود.

تا کنون ریزش  نفت  در قطب به مقدار زیاد به ثبت نرسیده است.  اما با توجه به تمایل بسیاری از کشورها  در  استفاده از مسیر  دریای شمال  برای شناوری و  استخراج معادن نفت  قطبی توسط روسیه  موضوع  تأمین امنیت زیست محیطی  این منطقه جهان مطرح شد. استفاده از باکتری  های خنثی کننده نفت  و محصولات نفتی  یکی از کاراترین  فناوری های  موثر  در رفع  آلودگی های احتمالی خواهد بود.  پژوهشهای آزمایشگاهی دانشگاه دولتی مسکو  نشان دادند  که  فقط دهها کیلو گرم از این مواد بیولوژیکی  می توانند  به پردازش تا 86 درصد  آلودگی نفتی  در مساحت یک هکتار  کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала