مساجد حومه مسکو

© AP Photo / Pavel GolovkinВерующий молится во время церемонии открытия после реконструкции главной мечети Москвы
Верующий молится во время церемонии открытия после реконструкции главной мечети Москвы - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیست و هشتم ماه اکتبر سال 2010 میلادی سفرای فوق العاده کویت، سودان، یمن و کنسول ترکیه راهی شهر«نوگینسک» واقع در 50 کیلومتری شرق مسکو شدند. از مهمانان عالیرتبه دعوت شده بود در مراسم باشکوه گشایش مسجد شرکت کنند.

این مسجد به برکت تلاش های روشن حضرت عباسوف در نوگینسک ساخته شد. او سالها ریاست انجمن مسلمانان شهر را عهده دار بود. وی در اینباره چنین گفت: این چهارمین مسجد در حومه مسکوست. در تعدادی از شهرهای حومه مسکو ساخت مسجد جریان دارد. در دو شهر مساجد آماده هستند و کارهای مربوط به دکور داخلی انجام می شوند. در مساجد دیگر شبستان برای برگزاری نماز جمعه وجود دارد و در روزهای یکشنبه کلاس هایی برای مومنان تشکیل می شود. آنچه به اختصاص قطعه زمین برای ساخت مسجد مربوط می شود این مسأله با دولت حومه مسکو حل و فصل می گردد.
روشن حضرت عباسوف در حال حاضر ریاست اداره روحانی مسلمانان حومه مسکو را عهده دار است. سی انجمن مسلمانان در آن شامل شده اند. انجمن « نوگینسک» در سال 1994 میلادی ایجاد شد. ابتدا یک خانه دعای کوچک بود که از طرف خانواده عزیزوف در اختیار مسلمانان گذاشته شده بود. در آنجا نماز جمعه و کلاس هایی در باره اسلام برگزار می شد.

Московская соборная мечеть открылась после реконструкции - اسپوتنیک ایران
مسجد جامع مسکو ـ گذشته ی باشکوه، پروژه بزرگ
در زمان حاضر مسلمانان نوگینسک از مسجد سنی به مساحت حدود 500 متر مربع برخوردارند. در نماز جمعه، بیش از 500 نفر جمع می شوند و در روزهای جشن تعداد آنها به 3 هزار نفر می رسد. مغازه « حلال» در جنب مسجد کار می کند. در سال 2012 میلادی در مسجد نوگینسک برای نخستین بار در تاریخ حومه مسکو المپیاد شاگردان مدرسه و مکتب های حومه مسکو برگزار شد.
کارهای ساختمانی در محوطه مسجد « نوگینسک» هنوز به پایان نرسیده است. در آینده بخش اداری ساخته خواهد شد که در آن کلاس های درس، خوابگاه و مرکز فرهنگی وجود خواهد داشت.
مسجد « نوگینسک» جوان ترین مسجد حومه مسکوست. مسجد شهر « آرِخووا-زویوا» دهسال از آن بزرگتر است. این مسجد در 90 کیلومتری شرق مسکو با جمعیتی بیش از 125 هزار نفر قرار دارد. چند هزار نفر تاتار که بطور سنتی مسلمانند در این شهر زندگی می کنند.
تاریخ تشکیل انجمن مسلمانان شهر کمی بیش از یک قرن است. در آستانه جنگ اول جهانی در « آرخووا و قصابت همجوار بر طبق اسناد تاریخی 257 مسلمان زندگی می کردند که عمدتا تاتار بودند. آنها به عنوان گاریچی سوخت ضروری را برای کارگاه های بافندگی حمل و نقل می کردند و به انواع کارهای سیاه اشتغال داشتند. تعدادی از آنها دکانداری می کردند و تعدادی در کارخانه های ساخت چینی مشغول بودند. حتی تیم فوتبالی از تاتارهای کارگر وجود داشت.
تا سال های 1930 میلادی در « آرخووا-زویوا» محله تاتارهای مسلمان ایجاد شد. در آن زمان خبری از مسجد، آخوند و یا خانه دعا نبود. اسماعیل صابروف ریش سفید تاتار خاطرات خود را به یاد آورده گفت: ابتدا بدون وابستگی به وضع هوا در جاهای گوناگون و حتی در دشت باز نماز می خواندیم. در جشن های بزرگ مسلمانان ساختمانی را اجاره می کردیم. یکی از آگاه ترین اعضای انجمن نماز را برگزار می کرد.
دامیر بولاتوف امام خاطب مسجد آرخووا — زویوا فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی مسکو در اینباره چنین گفت: بدون شک تاتارها استخوانبندی انجمن مسلمانان را تشکیل می دهند. مسجد نیز در محله تاتارها ساخته شد. اما درنماز جمعه تعداد زیادی ازبک، تاجیک و نمایندگان دیگر اقوام شرکت می کنند. مسجد با پول انجمن ساخته شد. مردم به خانه های مسلمانان رفته و پول جمع می کردند. بنیاد « فاتح» در ساخت گنبد مسجد کمک کرد. این مسجد از آجر قرمز به شکل مسجد مرجانی در قازان تاتارستان با مناره در وسط ساخته شده است.
مرد در حال عبادت در مراسم گشایش مسجد جامع مسکو پس از بازسازی - اسپوتنیک ایران
گشایش مسجد جامع مسکو
 البته مسجد ما شباهت کمتری به مسجد قازان دارد و فقط گنجایش 700 نفر را دارد و فعلا این بزرگترین مسجد در حومه مسکوست. مدرسه روز یکشنبه برای کودکان و بزرگسالان وابسته به مسجد کار می کند. درس ها به زبان عربی و تاتاری ، تاریخ اسلام و تاریخ پیغمبران بر اساس کتاب ابن قصیر و قرائت کتاب قرآن برگزار می شوند.

تابستان سال 2001 میلادی طی دو ماه مدرسه تابستانی وابسته به مسجد برای کودکان دایر شد. این کلاس ها مورد حمایت والدین قرار گرفتند و هر سال از 15 ژوئن تا 15 اوت چنین کلاس هایی تشکیل شدند. پس از پایان کلاس ها، برای کودکان گردش های آموزشی و سفرهایی ترتیب می دهند.
در شرق می گویند باران از یک قطره شروع می شود. دهسال عمر مسجد در « آرخووا-زویوا» مدت بسیار کمی اما برای انجمن مسلمانان حائز اهمیت است.
کارهای زیادی به انجام رسیده است. وجود مسجد بخودی خود تأثیر زیادی بر تربیت و رفتار مردم می گذارد و نشان می دهد شهر تا چه حد « شکیباست». از آنجا که تاتارها از زمان بنیان گذاری شهر در آنجا زندگی می کنند هیچگونه ملی گرایی مشاهده نمی شود. مسجد بر تربیت دینی بچه ها نیز تأثیر گذاشته است. مردم با سبک زندگی مسلمانان آشنا می شوند و می فهمند « حلال» یعنی چه.
در سال 2013 میلادی دهسال از زمان ساخت یک مسجد دیگر در حومه مسکو در شهر زوینیگورود می گذرد. این شهر در ساحل رود مسکو در 30 کیلومتری غرب پایتخت روسیه واقع است. این شهر قدیمی ترین شهر حومه مسکو به حساب می آید. نام آن در اسناد تاریخی اوایل قرن 14 به ثبت رسیده است. یک قرن دیرتر اولین مسلمانان — تاتارها در این شهر ساکن شدند.
یعقوب حضرت ولیولین رئیس انجمن مسلمانان زوینوگورود در اینباره چنین گفت: مسلمانان شهر از نمایندگان بیش از 10 ملیت تشکیل شده است. من سپاسگزار آنها هستم که به من کمک کردند. ما مسجد را به برکت تلاش همه ساختیم. هم پیروان ارتدکس، هم مسلمانان، روس ها و تاتارها و دیگر اقوام. می گویند شهر ما ارتدکس است، اما تاتارها سومین گروه قومی از لحاظ جمعیت شهر هستند (پس از روس ها و اوکرائینی ها). مسجد توسط نمایندگان ملیت های مختلف ساخته شد. اوکرائینی ها دیوارها را ساختند. تاجیک ها به آنها کمک کردند و منبر را ساختند. روکاری مسجد توسط ازبک ها انجام شد. فرش ها از بخارا آورده شد. هر جمعه 200 نفر در مسجد جمع می شوند. در جشن عید قربان تا 6 هزار نفر. رئیس اداره دولتی به من گفت: یعقوب حضرت شما تمام زوینوگرورد را از حرکت انداختید». ماشین زیاد بود و مردم در مسجد و در حیاط و در اطراف آن جمع شده بودند. هر جا که ممکن بود، مردم نماز می خواندند. کتاب ها و روزنامه ها پخش شدند.
مسجد در زوینوگورود کوچک و یک طبقه است. ارتفاع آن 25 متر با پشت بام و مناره آن سبز رنگ با خطوط نقره ای راه راه و هلال ماه طلایی رنگ.
یک مسجد کوچک نیمه شهری ونیمه روستایی. خودویژگی آن در همین نهفته است. این یک مسجد عظیم نیست. شخص وقتی به مسجد می آید گویی به خانه می رود.
یعقوب حضرت بیش از 70 سال عمر دارد. از نظر حرفه پزشک است و در زوینوگورود متولد و بزرگ شده است. ثبت انجمن مسلمانان و ساخت مسجد و رسیدگی به آن و تأسیس مدرسه روزهای یکشنبه همه به تلاش او انجام شده است.
فکر می کنم به کمک خداوند توانستم این کارها را انجام بدهم. وقتی در سال 1994 میلادی از نظر حقوقی انجمن مسلمانان را به ثبت رساندیم. این سوال مطرح شد که در کجا جمع شویم. در خانه های مردم جمع می شدیم و جلسات خود را تشکیل می دادیم. بعد موضوع ساخت مسجد مطرح شد. من نمی گویم که ما یکی از اولین کسانی بودیم که در حومه مسکومسجد ساختیم. موضوع این نیست. مهم آن است که مسجد مردم را بسوی خود جلب کرد. ما کوپیک کوپیک پول برای ساخت مسجد جمع کردیم. ما حامی مالی نداشتیم. مردم پول دادند و ما — همه اعضای خانواده کار می کردیم. اگر از من بپرسید چرا شما این وظیفه را به عهده گرفتید می گویم اگر نه ما پس کی باید آن را انجام بدهد. اکنون مهمترین چیزی که من باید انجام بدهم این است که مسجد به شخص خوبی واگذار شود. نوه من اکبر دارد بزرگ می شود و می خواهد آخوند بشود. باید بخش خوب اداری اقتصادی ساخته شود که شامل اتاقی برای زنان و کابینه برای آخوند مسجد و کلاس درس باشد. در حال حاضر درس های روز یکشنبه در مسجد برگزار می شود. بزرگسالان و بچه ها اصول اسلام، زبان عربی و تاریخ پیغمبران را یاد می گیرند. دلمان می خواهد زبان و ادبیات روسی هم تدریس شود، زیرا تعداد زیادی از مهاجران زبان روسی را خوب بلد نیستند.
انجمن مسلمانان زوینوگورود به فکر مهاجران، معلولان و سربازان مسلمان در بخش های نظامی نزدیک به شهر نیز هست. نتیجه، سپاسگزاری ریاست شهر زوینوگورود و اعطای جایزه شورای مفتیات روسیه به یعقوب ولیولین — مدال « در ازای وحدت معنوی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала