قلب کهربایی روسیه

© Fotolia / OksfЯнтарь
Янтарь - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شهر کالینینگراد غربی ترین شهر روسیه است. این شهر که در قرن 13 توسط شوالیه های آلمانی بنیان گذاشته شد شهر - دژ « کونیگسبرگ» نامیده شد که ترجمه آن از زبان آلمانی یعنی « کوه شاهی». پس از جنگ جهانی دوم کونیگسبرگ به شوروی رسید و کالینینگراد نامیده شد.

بهترین زمان سفر به آنجا از ماه مه تا سپتامبر است. « کالینینگراد سبزترین شهر در ساحل دریای بالتیک است. سهم هر ساکن شهر 100 متر مربع باغ و پارک است. محله های شهر قدیمی خودویژگی خاصی به این شهر می بخشند. تقریبا 5 قرن کونیگسبرگ مرکز پروس شرقی بود. همنا به این دلیل سازه های آلمانی زیادی در آنجا به چشم می خورد. یکی از آنها کلیسای جامع است. در این کلیسا بطور منظم کنسرت های موسیقی کلاسیک برگزار می شود و برای بازدیدکنندگان ارگ نواخته می شود که یکی از بزرگترین ارگ های اروپاست.
نوای این ساز موزیکال شفا بخش است.
ناحیه بالتیک به علت وجود معادن کهربا از دیرباز معروف بوده است. قصبه « کهربایی» که در 50 کیلومتری کالینینگراد واقع است پایتخت کهربای جهان نامیده می شود. بیش از 90 درصد ذخیره جهانی این سنگ در آنجا متمرکز شده است. موزه بی نظیر کهربا در کالینیگراد کار می کند که در ساختمان برج قدیمی قرار دارد. بازدیدکنندگان موزه می توانند زیور آلات ساخته شده از کهربا و جعبه های کوچک و مبلمانی که با کهربا تزیین شده اند را در آنجا ببینند. از نظر شکل و وزن و سطح شفافیت و آنچه در داخل کهربا دیده می شود می توان خیلی چیزها در باره تاریخ منطقه دانست.
تاتیانا سوورووا مدیر موزه در اینباره گفت: این یک ماده با ارزش علمی است زیرا با مطالعه باقیمانده جانوران و گیاهان داخل سنگ می توان تصویر دنیای گیاهی و جانوری را شکل داد که میلیون ها سال پیش در روی زمین وجود داشته است. تا به امروز کلکسیون موزه از بیش از 8 هزار نمونه کهربا از این نوع تشکیل شده است و ما در آرزوی ایجاد موزه فسیل شناسی خود هستیم.
در موزه کهربا کپی دقیق بعضی از بخش های اتاق کهربا به نمایش گذاشته شده است که از تابلوهای دیواری و تزیینات تشکیل شده است. این اتاق که در قرن 17 توسط استادکاران اروپایی ساخته شد به پطر اول امپراطور روس هدیه شد. سالهای طولانی این اتاق مروارید کاخ تابستانی در حومه سنت پطربورگ بود.
سرنوشت اتاق کهربا تراژیک است. در زمان جنگ جهانی دوم این اتاق ناپدید شد. بنا به یک فرض ، شاهکار کهربایی هنر جهان توسط جاسوسان آلمانی دزدیده و از کالینینگراد بیرون برده شد. همچنین فرض می شود که اتاق کهربا در دریای بالتیک غرق شده است. اما هیچ کس نمی داند محل واقعی نگهداری آن کجاست. سرنوشت آن تا کنون یک معما باقی می ماند.
کهربا سنگی است که از خاصیت جادویی برخوردار است. فرض می شود زیوری از کهربا در رفع سردرد و بیماری های عصبی و سیستم غددی کمک می کند. در کالینینگراد می توان گردنبند و گوشواره و دستبند از کهربای بالتیک را به قیمت ارزان خریداری کرد. اما این به آن معنا نیست که « سنگ خورشید» اهمیت خود را از دست داده است. در باره این سنگ مثل گذشته شعر و ترانه می سرایند.
کالینینگراد از نظر اهمیت خود دومین شهر استراحتی دریایی پس از سوچی است. اما دریای بالتیک بر خلاف دریای سیاه خنک تر است. آب آن هم زیاد شفاف نیست و دمای آب در گرمترین فصل سال در ماههای تابستان از 18 درجه بالاتر نمی رود.
برای سفر به کالینینگراد دلایل زیادی وجود دارد. هوای معتدل و شفا بخش ، شن های پاک و سفید و نفس تازه دریا. برای توریستهای اروپایی، کالینینگراد یک جای محبوب است. امیدواریم غربی ترین شهر روسیه نیز برای مهمانانی از آسیا جالب باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала