جنایت و مکافات: درام و موزیکال

© REUTERS / Grigory Dukor صحنه تئاتر
صحنه تئاتر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این اثر« در باره انسان و برای انسان و درک فضایی و عمیق زندگی زمینی اوست.

تئاتر  موزیکال مسکو یکی از  معروف ترین  نمایشنامه های  فصل کنونی تئاتر — « جنایت و مکافات» — را روی صحنه  می برد. این نمایشنامه به مناسبت 150 — مین  سالگرد چاپ  رومان همنام فدور داستایوسکی  تنظیم شده است.

 اجرای  گزینه موزیکال آن  به همان اندازه خلق رمان جالب است. 35 سال پیش  آهنگساز ادوارد آرتیومییِف  (آهنگسازی که موسیقی  فیلم های  آندری تارکوفسکی  و  نیکیتا میخالکوف را ساخته است) اوپرای « جنایت ومکافات» را  نوشت. کارگردان آندری  کونچالوفسکی  پس از آشنایی با این اثر  تصمیم گرفت آن را  روی صحنه ببرد.  اما شرایط  تئاترهای مختلف مانع از آن می شد که این اوپرا بطور کامل و همانطور که آهنگساز در نظر گرفته بود روی صحنه  به نمایش درآید.  فقط در تئاتر موزیکال مسکو امکان اجرای این  ایده بطور کامل ممکن گشت.  آگهی این نمایشنامه در محیط تئاتری   هیجان خاصی را دامن زد.  برای  انتخاب مجریان نقش اول،  کنکوری ترتیب داده شد  که علاقمندان می توانستند از سراسر روسیه شانس خود را به امتحان بگذارند.  بیش از هزار نفر می خواستند  « راسکولنیکوف» و « مارملاد» باشند!  در نتیجه در این  نمایشنامه 4 گروه  هنرپیشه  هنرنمایی می کنند که نام بسیاری از آنها  ناآشناست.  نمایشنامه اوپرای « جنایت و مکافات» برای  هنرپیشگان با استعداد  موزیکال ناآشنا  شانس خوبی خواهد بود تا خود را بشناسانند.

اثر موزیکال ادوارد آرتیومییِف  به گفته آهنگساز، « در باره انسان و برای  انسان  و درک  فضایی و عمیق   زندگی زمینی اوست».  این یک هدف  فوق العاده دشوار و  جالب است: داستایوسکی  بهتر از  دیگر نویسندگان کلاسیک روس  بهانه ای برای  « بیان موزیکال  معاصر بدست می دهد».  در عین حال،  این اثر فاقد  «شور»  اصلی  هنری  ادوارد آرتیوومییِف —  موزیک الکترونی — است.  هم اکنون تمام سبک های موزیکال   برای او جذاب است — سمفونی ، روک،  موسیقی مذهبی و فولکلور… تمام این ها در نمایشنامه « جنایت ومکافات»  به نوعی  وجود دارد.

 سازندگان نمایشنامه موزیکال معتقدند که «  این نمایشنامه  را می توان نتیجه  جستجوی 35 ساله  هنری  دانست  که اثری  درخشان و احساساتی  و هیجان انگیز مثل شراب کهنه است».  دکوراسیون بر اساس  طرح  مِت دیلی  در انگلیس در همان کارگاهی طراحی شد که دکوراسیون برای  فیلم « هری پاتر»  ساخته شد.  در این نمایشنامه از مدرن ترین  فناور ی-  6D video mapping  استفاده  می شود که امکان  نمایش  تصاویر روی هر وسیله متحرک را فراهم می سازد.  تا کنون از این فناوری فقط  کارگردانان  خارجی استفاده می کردند  و شوهایی از این نوع  مانند کنسرت های «مادونا» و  نمایش های سیرک «  Cirque du Soleil»  با کمک این نوع فناوری  به شهرت جهانی رسیدند. اما کارگردان آندری کونچالوفسکی  معتقد است که فناوری نکته اصلی نیست و هیچ چیز نمی تواند  با مهارت هنرپیشگان رقابت کند.

—   در این جا بدشواری می توان  فقدان استعداد  هنرپیشگی،  موزیکال،  رقص را  پنهان کرد.  این یک اثر پیچیده فلسفی است  و مجریان باید مهارت حرفه ای عالی   از خود نشان بدهند.  همیشه صحبت در باره افکار دشوار است، اما ما نمایشنامه ای در اینباره  خلق کردیم  که چطور بتدریج  ارزش های مهم به انسان برمی گردد — درک  اصل  زندگی ، ارزش آن، درک اینکه هر قطره خون  باعث ویرانی شخصیت می شود. آری این یک نمایشنامه ساده نیست اما  در باره  قدرت عشق است که پیروز می شود.  عشق به خداوند  و انسان به انسان.  این همان چیز مهمی است که داستایوسکی می خواست به ما بگوید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала