هارمونی با دنیای پیرامون

© Fotolia / Сotixدفتر نت
دفتر نت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فضایی برای احساسات معنوی و دینی وجود دارد.

ششمین جشنواره موسیقی میلاد مسیح   به آثاری اختصاص داده شده است  که در یک سبک و  یک سوژه انجیل ساخته شده اند. جشنواره میلاد در  خانه بین المللی موسیقی مسکو ادامه دارد.  برنامه « دو رکویوم»  حائز اهمیت است که توسط آرتیست های  تئاتر مسکویی « اوپرای نو» روی صحنه می رود: در یک شب دو اثر  موتزارت و اندریو  وابر اجرا شد  و برنامه دیگر به آوازهای   مذهبی  تعلق داشت  که  کر  مردان از ایتالیا ، صربستان و روسیه آن را اجرا کرد و امکان نادری جهت مقایسه  گروه های کُر ارتدکس و کاتولیک بود.

ولادیمیر اسپیواکوف، نوازنده ویلون و رهبر ارکستر  و  ایلاریون  مطران  « ولوکولامسکی»   این همایش میلاد را رهبری کردند.  جشنواره میلاد،  یکی از گام های  مهم در راه  نزدیکی مردم به  سنن چند قرنی  فرهنگ موزیکال  مسیحی است.  به گفته ولادیمیر اسپیواکوف  « حتی در روح و روان افرادی که از دین و مذهب دور هستند  فضایی برای  احساسات معنوی و دینی  وجود دارد. همانا این مهم الهام بخش  آهنگسازان  تمام دوران در ساخت  شاهکارهای واقعی  شد که برای قرن ها پایدار ماند. آثار دعا و نیایش باخ  در قرن 18 ساخته شد  که در قرن 21  ما را شگفت زده می کند.

— موسیقی معنوی  یک گنجینه با ارزش است. پس از آنکه مناسبات بازاری وارد زندگی ما شد  و برای خیلی ها  متأسفانه «پول»  موضوع پرستش شد، جشنواره میلاد  رویداد مهمی می شود که ما را به ارزش های والا باز می گرداند.  به این دلیل شنوندگان و مجریان بیصبرانه منتظر  آن هستند…

آثار عمیق فلسفی  که در دوران مختلف  به قلم نوابغ موسیقی نوشته شدند و  آثار آهنگسازان بی نام  بخشی از  فستیوال موسیقی مسکو  است که توسط نوازندگان  مشهور اجرا می شوند.  شنوندگان با گروه کر  اسقفی، کلیسای جامع   تفلیس  آشنا هستند — کنسرت های  نوازندگان  گرجی  در  مسکو  طرفداران زیادی دارد.  خرید بلیط برای  دیدن هنرنمایی  گروه کُر مردان  وابسته به  صومعه  « سِرِتنسکی» مسکو امکان پذیر نیست.  علاوه بر هنرنمایی عالی،  این گروه از  تاریخچه  خودویژه ای برخوردار است….گروه کُر  همزمان با بنیان گذاری  صومعه در سال 1397  تشکیل شد و  بیش از 600 سال است که به موجودیت خود ادامه می دهد…

یک برنامه جنجالی  در آخرین شب  جشنواره  اجرا خواهد شد:  گروه ساز و آواز  تحت رهبری لف کونتوروویچ  « استاد  کر»  و ارکستر ملی فیلارمونی تحت رهبری  ولادیمیر اسپیواکوف  در  کنسرت  فینال آثار  نیکلای گولووانوف را اجرا خواهند کرد.  برای خیلی ها این کسنرت یک کشف  واقعی خواهد بود:  رهبر ارکستر مشهور شوروی که در تئاتر « بالشوی» کار می کرد  و ارکستر سمفونیک  رادیو را رهبری می کرد  حدود 70  اثر  معنوی — مذهبی  ساخته بود ولی هیچ گونه  تلاشی برای اجرای آنها به انجام نرساند. زیرا درک می کرد  در کشور ی که آتئیسم حاکم است  اجرای آنها  غیرممکن است.  در جشنوراه میلاد آنها اجرا می شوند. ایلاریون  مطران « ولوکولامسکی» در اجرای این آثار، احیای  عدالت تاریخی  و یکی از معجزه های میلاد را مشاهده می کند:

 

ما می خواهیم جشنواره به مردم یادآوری کند که در  زندگی انسان  نه وقت زمان  موقت بلکه جاویدان وجود دارد.  در زمان جاویدان هیچ چیز، ناپدید نخواهد شد.  امیدواریم این کنسرت ها  انگیزه جدیدی برای  زندگی ما بشود و امکانی برای رسیدن به هارمونی با دنیای پیرامون  و دنیای درون خود حداقل برای مدت کوتاهی فراهم سازد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала