گفتگوی فرهنگی در خط آتش

© Sputnik / Alexei Druzhininایرینا بوکووا دبیر کل یونسکو
ایرینا  بوکووا  دبیر کل  یونسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه 50 میلیون نفر از امکان تماشای فیلم در سینماهای مدرن محرومند.

 شخصیت های بزرگ فرهنگی ، سیاستمداران و تاجران ، نمایندگان  دولت  در این روزها در  پایتخت شمالی روسیه برای شرکت در  چهارمین  همایش بین المللی فرهنگی  گردهم آمدند تا در باره  وضعیت امور در زندگی فرهنگی  جهان و روسیه  به گفتگو بنشینند.

در سال جاری  این همایش به 70 — مین  سالگرد یونسکو اختصاص دارد، زیرا برنامه   سال جاری یونسکو  بسیار خود ویژه است.  بیش از 250  برنامه مختلف برگزار خواهد شد  که به گفته سازماندهندگان، بیش از 10 هزار نفر در آنها شرکت خواهند کرد.  تمام برنامه ها   به 4 قسمت تقسیم شده اند: کاری، رسمی،  آموزشی  و  اجتماعی.  تئاتر، موسیقی، موزه و پروژه های نمایشگاهی، ادبیات  و قرائت،  سینما، سیرک و  هنر تجسمی.،  حفظ میراث فرهنگی.- رویهمرفته 12 بخش در این همایش کار خواهند کرد.  میخائیل پیوتروفسکی  مدیر ارمیتاژ و بوریس ایفمان  رهبر هنری  تئاتر باله،  فدور بوندارچوک،  کارگردان سینما و هنرپیشه ، آندری  مگوچی  کارگردان  ارشد  تئاتر  مشهور سنت پطربورگ به نام  « ب. د.ت»    دیگر شخصیت های  فرهنگی  این برنامه را رهبری می کنند. ایرینا  بوکووا  دبیر کل  یونسکو که  نشان  افتخار آکادمی علوم روسیه به وی اعطا شده است از جمله مهمانان افتخاری است.

ایرینا بوکووا در این خصوص گفت: «  در وضعیت کنونی ،  وقتی فرهنگ  در درگیری ها در خط آتش قرار می گیرد، وظیفه ما حمایت از آن  بهر نحو ممکن و  این نکته است که بتوانیم آن را عامل موثر  ثبات سازیم.  اطمینان دارم  که  ارزش های انسانی —  شکیبایی و گفتگوی  فرهنگ ها — اساس  جواب های ما به چالش های  زمان را تشکیل می دهد.

موضوع حفظ  و توسعه و  حمایت از  اعتبار فرهنگ روسیه  و افزایش نقش زبان روسی  به عنوان زبان  معاشرت  بین  ملل مختلف  و ادبیات روسی در کشور و خارجه  در همایش بررسی می شود.  همایش پطربورگ  محل برگزاری  « سال ادبیات » کنونی  در روسیه  را انتخاب کرده است. « سال سینما» نیز پس از آن برگزار خواهد شد.  فعالیت تمام کسانی  که با  ادبیات در ارتباط است  — نویسندگان و کارشناسان ادبی،  ناشران و  کتابخانه ها  به عنوان کاری موفق ارزیابی شده است.  یک مارافون بزرگ مقیاس  قرائت بی وقفه   رمان  جنگ و صلح لو تولستوی « سال ادبیات»   را  به پایان رساند.  بیش از 1300 نفر در  آن شرکت کردند  که در رادیو روسیه ، شبکه تلویزیونی « فرهنگ»  و در پخش زنده  قطعاتی از این اثر مشهور را خواندند.  در اینترنت  60 ساعت طی 4 روز!  آخرین صفحات  رمان به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه ، چینی، بنگالی، نروژی، لهستانی  پخش شد.  این اقدام بیسابقه  مورد توجه زیاد  علاقمندان قرار گرفت.  هدفی که سازماندهندگان در مقابل خود قرار داده بودند —  اتحاد مردم در  کشورهای مختلف  با  کمک شاهکار ادبی، بدون شک پیاده شد.  حال باید دید آیا  فعالیت  فیلم سازان نیز به همین اندازه موفق خواهد بود.  پس از یکسال پاسخ این سوال را دریافت خواهیم کرد.  فعلا می توان گفت  که برنامه های  مربوط به رواج سینما در بین مردم  بلندپروازانه است.

ولادیمیر  مدینسکی وزیر فرهنگ روسیه در این خصوص گفت:   در روسیه 50 میلیون نفر از  امکان  تماشای فیلم در سینماهای   مدرن محرومند.  از اینرو وزارت فرهنگ  برنامه نوآورانه ای  طراحی کرده است  که شبیه همان برنامه ای است  که در دهه 1960 در کشور پیاده شد.  برنامه دولتی  ساخت سینماهای  جدید  مجهز به فناوری سوپر مدرن. قرار است  حدود 400 سینما از این نوع در  مناطق مختلف کشور ساخته شوند.

 هدف دیگر  ساخت  و تولید فیلم های  داستانی و هنری با کیفیت عالی است.

آنچه به فیلم های خوب مربوط می شود  تماشاچیان  از امکان ارزیابی  فیلم های جدید کارگردانان  روسیه برخوردار می شوند.  فیلم «  ماتیلدا» ساخته  آلکسی اوچیتل  — در باره  رابطه  عاشقانه  وارث  نیکلای رومانوف  و  بالرین ماتیلدا کِشِسینسکایا — نمایش داده خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала