گزارش و تحلیل

دیوار بتنی بین کریمه و اوکراین

© Sputnik / Alexei Druzhininمنظره شهر خرسون در کریمه
منظره شهر خرسون در کریمه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوضاع در شبه جزیره کریمه با ثبات است.

در واژه نامه  سیاستمداران اوکراین  یک لغت دوست داشتنی  جدید  — « محاصره» وارد شده است.  اما این چیزها فقط به حرف ختم نمی شود، رادیکال های اوکراین  بلوک های بتنی را در  مرز  کریمه — اوکراین  کار گذاشتند و  اعلام کردند که آنها شبه جزیره را باصطلاح  «محاصره غذایی» می کنند. اگر دقیقتر گفته شود رفعت چوباروف، مصطفی جمیلوف و لنور اسلاموف رهبران  سازمان ثبت نشده  مجلس تاتارهای کریمه  که با کمک « جناح راست» ممنوعه در روسیه  مانع از حرکت  کاروان کامیون های حامل مواد غذایی  از اوکراین به شبه جزیره شدند  اجرای این عملیات را اعلام کردند.

ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا  تصمیم گرفتند بر  جریان این محاصره نظارت کنند.  بسیاری از رانندگان از بازرسی های  ناسیونالیست ها شکایت کردند. رانندگانی که  اجازه چنین بازرسی  را نمی دهند  با واکنش قابل پیش بینی  از طرف رادیکال ها روبرو می شوند.  اما نکته مهم آن است که سازماندهندگان  محاصره نتوانستند  به هدف خود برسند- هیچگونه تأخیری  در ارسال محصولات غذایی  در شبه جزیره   به ثبت نرسیده است.

ولادیسلاو گانجار،  کارشناس سیاسی  روسیه در این خصوص گفت:هم اکنون اوضاع در شبه جزیره کریمه  با ثبات است.  از نظر  محاصره اقتصادی ، این امر هیچگونه تأثیری  بر زندگی اهالی کریمه نمی گذارد، زیرا  گردش کالا  با روسیه  بطور کامل جریان دارد: قفسه های مغازه ها پر از مواد غذایی است و  اقتصاد کریمه از وضعیت  باثباتی برخوردار است. ثبات  در تمام رشته های  اقتصاد کریمه مشاهده می شود. اقداماتی که کی یف  برای محاصره  کریمه به انجام می رساند  — محاصره اقتصادی و  انرژتیک- بیشتر  حالت جنگ خبری دارد.

محاصره  به عنوان اصل اساسی  تعامل با کسانی  به کار گرفته می شود که  حاضر به اجرای دستورات  کی یف نیستند. سیاستمداران اوکراین مدتهاست که از این حربه استفاده می کنند تا به اهداف خود برسند. این «نسخه»  از سوی متخصصان ماهر  طراحی شده است.

ولادیمیر  پروخواتیلوف  کارشناس آکادمی  علوم نظامی در این خصوص گفت: ولادیمیر گوربولین کاردینال خاکستری سیاست اوکراین در یکی از مقالات خود  پیشنهاد کرد اگر از راه های دیگر نمی توان  دونباس را که برای رسیدن به استقلال مبارزه می کند به اطاعت واداشت،  باید آن را منزوی کرد  و  محاصره اقتصادی را بر ضد دونباس  اعلام کرد. پروشنکو این گزینه را در نظر می گیرد. حرف های متضاد او  در نظر اول  در واقع یک مانور تاکتیکی است. او می خواهد بهر شکل ممکن  دونباس  را مطیع  قدرت مرکزی اوکراین سازد.

در عین حال، روسیه  کی یف را به بهبود  وضعیت انسانی در جنوب — شرق اوکراین فرامی خواند.  در واقع فرا رسیدن زمستان  بار اضافی بر دوش کی یف رسمی است:  این منطقه را باید برای زمستان آماده کرد.   کارهای زیادی باید در این رابطه انجام شوند.  کنستانتین  دولگوف  نماینده تام الاختیار  وزارت امور خارجه روسیه در  مسائل حقوق بشر، دمکراسی و  حاکمیت قانون پس از اعلام این موضوع گفت: نباید  برقراری زندگی صلح آمیز در این مناطق و  تلاش جهت برگرداندن  دونباس  تحت حکومت کی یف با هم  قاطی شود.  اینگونه اقدامات منجر به شکست خواهند شد.

ولادیسلاو گانژار گفت:جمهوری های دونتسک و لوگانسک  در رفراندومی که در آنجا برگزار شد  انتخاب  خود را کردند. تلاش هایی که  اکنون کی یف  در زمینه  رویدادهایی که پس از  نشست  « گروه چهار نورماندی»  در فرانسه رخ داد به انجام می رساند ،نشانگر آن است که مقامات کی یف  بشکل خاص خود  توافق های  حاصله در نورماندی را  تفسیر می کنند.  هم اکنون صحبت از پایان  خونریزی است  و نه بازگرداندن  جمهوری ها به ترکیب اوکراین  که به نظر من برای همیشه  از « بطن» اوکراین  خارج شده اند.

ماجرای  دونباس می بایست برای کی یف درس آموزنده ای باشد  و به نخبگان  اوکراینی نشان بدهد به شکل دیگری  به حوادثی بنگرند که در کشور اتفاق می افتاد.  اما این سناریو فعلا  نتوانسته جایی در «فهرست منافع»  کسانی که خود را « دوستان» اوکراین می نامند، بخود اختصاص بدهد.

لئونید ساوین  سردبیر  نشریه  خبری — تحلیلی  « ژئوپلیتیک»  در این خصوص گفت: آنها نتوانستد پروژه زیبای کنفدراسیون اوکراین را پیشنهاد کنند و  یا ملت خود را به عنوان  اتحاد اقوام مختلف ببینند.  چنین طرحی  می توانست موفق باشد و نشان بدهد  که چطور می توان به همزیستی مسالمت آمیز  ادامه داد و با یکدیگر درگیر نشد.  اما حالا، نخبگان کی یف  تحت کنترل  خارجی  بروکسل و واشنگتن قرار دارند.

اینگونه  کنترل  خارجی بطور کامل  اراده سیاسی کی یف را  محدود می کند.  کی یف در آینده  نزدیک خواهد دید  که محاصره واقعی یعنی چه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала