خنجر موشکی روسیه

© Photo / Public domainموشک (UE Kh-35) قابل هدایت ضد کشتی
موشک (UE Kh-35) قابل هدایت ضد کشتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وسایل پدافند هوایی نمی توانند موشک را هدف قرار بدهند.

در نمایشگاه بین المللی نیروی دریایی سنت پطربورگ  (MVMS-2015) که چندی پیش برگزار شد،  نمونه های  موشک های ضد کشتی  معرفی شد  که توسط  شرکت «  تسلیحات  موشکی — تاکتیکی»  طراحی شده بود.  بعضی از خصوصیات این تسلیحات، آنها را  در جهان بی نظیر می کند.

 موشک (UE Kh-35) قابل هدایت ضد کشتی یکی از آنهاست.  این موشک  از نوع موشک (Kh-35) است (کد ناتو —AS-20 Kayak)) که در دهه 1990  برای جایگزینی  موشک های قدیمی شوروی « ترمیت»  ساخته شده یود  و  در سال 2004 میلادی  به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شد.  این موشک از  سیستم موشکی  « اوران» کشتی پایه و  از سیستم ساحلی « بال»  و  هواپیما و بالگرد  پرتاب می شود.  برد  پرتاب تا 260  کیلومتر  است، حتی در زمان امواج دریا به قدرت  تا 6 درجه.

موشک ها از خانواده « Kh-35» را می توان « خنجر» واقعی برای  کشتی های دشمن دانست.  این موشک در ارتفاع  15-10  متر بر  سطح آب  با سرعتی تقریبا مساوی  سرعت صوت پرواز می کند.  در بخش پایانی  پرواز، موشک  بشدت ارتفاع خود را کاهش داده  و  به 5-3 متر می رساند.  با توجه به سرعت زیاد موشک،  وسایل پدافند  هوایی عملا نمی توانند آن را هدف قرار بدهند.  موشک با  تعیین هدف  یا به عرشه  و یا  با کلاهک 150 کیلویی خود  به بدنه کشتی اصابت می کند.

 موشک (UE Kh-35) که در نمایشگاه سنت پطربورگ معرفی شد حافظ تمام  خصوصیات  موشک های بنیادی است. بدنه موشک تغییری  نکرده است. از اینرو  برای پرتاب نیازی  به  سیستم پرتاب خاصی نیست. اما موشک  جدید از موتور  کوچکتر و  ذخیره بیشتر  سوخت برخوردار است.  مهمتر  از همه به گفته  بوریس  اوبنوسوف مدیر کل  شرکت «  تسلیحات موشکی تاکتیک»،   موشک (UE Kh-35)  در مقابل  پارازیت ها  از حالت دفاعی بیشتری برخوردار است  و  تجهیزات رادیو الکترونی و  دستگاه های  ناوبری ماهواره ای  مدرن  تری  در آن نصب شده است.  به لحاظ کلاهک « خود ناوبری»  با اطمینان  می تواند هدف را از فاصله 50 کیلومتری معین کند که  دوبار بیشتر از  موشک های اولیه است.

یکی دیگر از وسایل معرفی شده در نمایشگاه سنت پطربورگ —  موشک های مافوق صوت  ضد کشتی (Kh-31AD) بود. ضربه  بخار این نوع موشک ها  قادر است  کشتی بزرگ  از نوع ناو هواپیمابر را غرق کند. تصور بیش از 100 کیلو بمب  که با سرعت 1 کیلومتر در ثانیه  پرواز می کند، واقعا وحشتناک است.  از اینگونه موشک ها می توان بطور شبانه روزی، در هرنوع آب و هوایی  و امواج دریا به قدرت پنج درجه استفاده کرد.  در مجموع  ،  موشک  (Kh-31AD) به لحاظ خصوصیات خود،  یگانه موشک از این نوع در جهان است.

هر نوع هواپیمایی که دارای کونتینر نصب شده زیر بدنه  و  سیستم نشانه گیری هدف  با برد  بیش از 50 کیلومتر باشد می تواند این موشک را حمل کند — هواپیماهای  سو —30 ام.کا، سو —35، میگ — 29 کا، میگ — 35.  حدس زده می شود  که  بالگرد  ضربتی «  کا —52» نیز بتواند  این موشک را حمل کند.

شایان ذکر است که این موشک  با سیستم  ناوبری — هدف یاب  و دستگاه های هدایت سلاح  کار می کند  که در عرشه هواپیمای  حامل قرار دارد.  برای خلبان  فقط فشار دادن  دکمه « پرتاب»  لازم است.  تمام کارهای دیگر —هدف گیری، پردازش اطلاعات  و رسیدن به هدف بطور اتوماتیک انجام می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала