گزارش و تحلیل

پیشرفت همکاری هند و روسیه

© Sputnik / Host photo agency/Maksim Blinovپیشرفت همکاری هند و روسیه
پیشرفت همکاری هند و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر نارندرا مودی به روسیه ، تلنگر جدیدی برای توسعه ی همکاری دفاعی روسیه و هند و افزایش سطح شراکت استراتژیک دو کشور است.

در گزارش تحلیلی اتاق صنایع و بازرگانی هند این نتایج ذکر شده اند.

رئیس دولت هند در اجلاس بریکس و سازمان همکاری های شانگهای در اوفا ، هشتم و نهم ماه ژوئیه شرکت می کند. در آستانه ی ورود هند به سازمان همکاری های شانگهای ، راوات، دبیر کل اتاق صنایع و بازرگانی هند به خبرنگاران گفت:

" روسیه همواره دوست مطمئن و قدیمی هند بوده است. اما به خاطر دلایل ژئوپلیتیکی ، کشور از طرف جهان غرب ایزوله شده است. هند باید در جهت دوست خود قرار بگیرد و همکاری اقتصادی خود را درزمانی که روسیه به آن احتیاج دارد بسط و توسعه دهد. نخست وزیر ما باید با صدای بلند و رسا بیان دارد که هند یار باوفای روسیه باقی می ماند. " به عقیده ی کارشناسان ، تبادل تجاری بین هند و روسیه که حجم آن به بیش از 7 میلیارد دلار می رسد با توانایی های دو کشور مطابقت ندارد. حجم سرمایه گذاری های دو طرف هم زیاد نیست. در عین حال ورود هند به سازمان همکاری های شانگهای و اجرای برخی از پروژه های اقتصادی برنامه ریزی شده می تواند به طور اساسی اوضاع را تغییر دهد.

کریدور حمل و نقل بین المللی " شمال- جنوب" که هند ، ایران و روسیه را پیوند می دهد به توسعه ی ارتباطات تجاری- اقتصادی کمک خواهد کرد. امکان اجرای این پروژه ، یکی از موضوعاتی است که نارندرا مودی با رئیس جمهوری روسیه و روسای دول آسیای مرکزی مطرح می کند.

در آستانه ی مذاکرات بریکس و سازمان همکاری های شانگهای اعلام شد که روسیه و هند امکان سنجی اقتصادی برای ساخت خط لوله بین کشورها را آغاز کرده اند. ششم ژوئیه یوری اوشاکوف ، دستیار رئیس دولت روسیه بیان داشت که روسیه آماده است با مقامات هندی در تجهیز 25 واحد انرژی اتمی در کنار ساخت رآکتور دوم نیروگاه انرژی اتمی  کودانکول و آماده سازی برای ساخت و ساز مرحله دوم ایستگاه همکاری نماید.

تغییرات قابل توجهی ممکن است در زمینه همکاری فن آوری- نظامی رخ دهد. روسیه و هند از همکاری ساده فروشنده — خریدار به توسعه مشترک و تولید فن آوری و تسلیحات رسیده اند.

در گزارش اتاق صنایع و بازرگانی هند آمده است: " سیستم موشکی براموس ، نمونه چنین همکاریست. توسعه مشترک هواپیمای جنگی نسل پنجم و هواپیمای حمل و نقلی چند منظوره و همچنین تولید مجوز دار جنگنده سو-30 و تانک های تی —90 است که نمونه های دیگری از برنامه های همکاری دو کشور را ارائه می دهد. " روسیه و هند مذاکراتی را در خصوص مدرن سازی جامع جنگنده های نیروی هوایی هند سو —30 ام کا ای  انجام میدهند.

ولادیمیر بلیاکوف، رئیس بخش فعالیت های اقتصاد خارجی " مجتمع حمل ونقل هوایی با نام ایلیوشینا " به  خبرنگاران گفت:  سازمان مشترک هندی — روسی MTAL  که اکنون بر روی هواپیماهای حمل و نقلی چند منظوره کار می کند ، پتانسیل این را دارد که در آینده به شرکت قدرتمند تولید هواپیما تبدیل شود.

تحلیل گران هندی از جانب خود ، امکان ایجاد منطقه اقتصادی ویژه هندی — روسی برای تهیه و تولید محصولات در زمینه های دفاعی و هوافضایی را پیشنهاد داده اند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала