نیروگاه های اتمی جهان

© Photo / Rosatom/Nikita Bareyروس اتم
روس اتم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه نقش کلیدی در ساخت نیروگاه های اتمی در جهان ایفا می کند.

روسیه نقش کلیدی در  ساخت نیروگاه های اتمی در جهان ایفا می کند. پس از فاجعه « فوکوشیما»  جهانیان توجه  بیشتری به  مطالعه تمام پیشنهادات  مبذول می دارند و بسیاری از کشورها  به این نتیجه می رسند که پروژه های روسی  پاسخگوی  عالی ترین  معیارهاست.

سرگی کریینکو  دبیر کل شرکت « روس اتم»  گفت  که روسیه با وجود  اوضاع دشوار اقتصادی  به تجدید نظر در باره  ساخت نیروگاه های اتمی در خارج از کشور نخواهد پرداخت.  بعلاوه  در آخرین محاسبات مشخص شد که  سهم سفارشات خارجی « روس اتم»  سه بار افزایش یافته است. کارهای ساخت برای سالهای نزدیک  کافی است.

سرگی نویکوف رئیس دپارتمان  ارتباطات  شرکت دولتی « روس اتم» در این خصوص گفت:  بر طبق پاکت سفارشات به تاریخ اول ژانویه سال 2015 میلادی  سفارشات ما برای 10 سال آینده  به ارزش  101 میلیارد  و 400 میلیون دلار  تکمیل است —  سفارشات ساخت نیروگاه و  تأمین سوخت. اکنون از  قراردادهای امضا شده در باره 23 بلوک برخورداریم و فرایند مذاکرات  توافق های بین الدول  و یا  قراردادهای تجاری  30 بلوک دیگر جریان دارد.  ما  می توانیم   با اطمینان کامل بگوئیم که سهم روسیه در بازار  جهانی ساخت نیروگاه های اتمی 25 درصد است.  مطابق با  پیش بینی های  سازمان های بین المللی  در دهه آینده  پارک  نیروگاه ها  بازسازی خواهند شد و  حد اقل 450  بلوک انرژی جدید ساخته خواهند شد.   با توجه به چنین  بازار  بزرگ مقیاسی ، ما  جایی برای پیشروی داریم.

شایان ذکر است که تمام این پروژه ها  فقط  در یک جهت متمرکز نشده اند.  متخصصان رشته انرژتیک روسیه  در سراسر جهان کار می کنند  و با اطمینان می توان گفت که به محصولات روسیه  باور دارند و بسیاری از کشورها برای استفاده از آن جهت رفع مسائل  اقتصادی خود ابراز تمایل می کنند.

آنتون خلوپکوف، رئیس  مرکز انرژتیک و  امنیت  روسیه در این خصوص  گفت: فهرست کشورها  به حد کافی عریض و طویل است  و در این رابطه  رویدادهای احتمالی سیاسی، مانند  فشار تحریمی  و تلاش هایی که برای  تنگ کردن جای شرکت های روسی در بازارهای جداگانه به انجام می رسد  و از جمله در  رشته ساخت نیروگاه های اتمی  مثلا از بازار اروپا  تأثیر منفی  بر  صنعت اتمی  روسیه در میان مدت نخواهد گذاشت.

رشته اتمی  در رابطه با موضوع تحریم ها جای خاصی دارد، زیرا قراردادها برای  سالهای آتی به امضا رسیده اند.  فعلا کشورها در حال   انجام کارهای مقدماتی هستند  و  منتظر  تعویض  تمام موانع می باشند  زیرا در اینجا علاوه بر سود اقتصادی  موضوع قابلیت اطمینان  نیروگاه  اهمیت دارد.  در این رابطه روسیه  بی رقیب است.  زیرا اول متخصصان روسیه وقت وانرژی زیادی صرف  تجربه اندوزی از سوانح بزرگی مانند چرنوبیل و فوکوشیما کردند.  نتایج بزودی آشکار شدند و تأثیر  زیادی بر خریداران آینده گذاشت.

سرگی پیکین  رئیس بنیاد  رشد انرژتیک در این باره گفت: توجه زیادی به  درس های  چرنوبیل شده است و  « روس اتم»  با حساب  این سوانح   قابلیت اطمینان  نیروگاه را  در جای اول قرار داده است. پس از سانحه « فوکوشیما»  دستگاه های  اضافی   بکار گرفته شدند  که امکان افزایش  امنیت  با حساب آن  تجربه را  فراهم می سازد. از اینرو روسیه از نقطه نظر قابلیت اطمینان  و  برخورد نسبت به  امنیت نیروگاه، در صدر فهرست  قرار دارد.

پیشنهادات قابل رقابت حاوی  فناوری معاصر و  تازه ترین طرح های  متخصصان  و طراحان  به روسیه کمک می کند موضع اول خود در این رشته را حفظ کند.  نکته مهم دیگر آن است که تمام طرح ها در مطابقت کامل با  مطالبات آژانس بین المللی انرژی اتمی  قرار  دارند. روسیه برای  ادامه کار با  شرکا  در طول سیکل کار   هر یک از نیروگاه های اتمی  آماده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала