گزارش و تحلیل

ذخایر قطب شمال

© Sputnik / Anna Yudinaقطب نوردان روس در قطب شمال
قطب نوردان روس در قطب شمال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ما مجبور به همکاری هستیم.

 روسیه قصد ندارد  از انجام تحقیقات در قطب دست بکشد. به گفته  سرگی دونسکوی،  وزیر  منابع طبیعی  و اکولوژی روسیه،  در سال جاری، وزارتخانه مذکور  بیش از 2 میلیارد  روبل  برای  این منطقه اختصاص می دهد.  از فناوری  روسیه برای اجرای برنامه ها استفاده خواهد شد، از اینرو  تحریم ها هیچگونه  تأثیری بر روند تحقیقات نخواهند گذاشت.

متخصصان و تحلیلگران غربی هرگز  این  نکته را پنهان نکردند که قطب  برای آنها فقط یک پروژه جالب  است که آنها حاضرند در آن سرمایه گذاری کنند.  تحریم های  سال گذشته، راه  رسیدن به این منطقه  و  پروژه های   کار در  فلات قطبی روسیه در آبهای عمیق را به روی آنها بست. تحویل فناوری  ها و تجهیزات نیز ممنوع می شود که بخودی خود بر  سرمایه گذاری در این پروژه ها خط بطلان می کشد.

ولادیمیر  پاولِنکو  رئیس مرکز  پژوهش های قطبی  آکادمی علوم روسیه  گفت: سرمایه گذاری از طرف کشوهای ناظر  در  شورای قطبی  انجام خواهد شد. کشورهای دیگر مانند کره جنوبی، چین و هند که در حال گسترش  پژوهش های خود در قطب هستند در شرایط تحریمی  در این پروژه ها سرمایه گذاری می کنند.

علاوه بر استخراج معادن، نباید  راه آب شمال فراموش شود. سود اقتصادی آن آشکار است که  از طرف  نزدیکترین  متحدان  روسیه مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

دمیتری سولونیکوف  رئیس  انستیتوی  رشد معاصر دولتی در این خصوص گفت: همکاری نزدیک  روسیه ، هند و چین  و ایجاد مثلث  ژئوپلیتیک  می تواند از نقطه نظر  ترانسپورت  جالب باشد. آبهای روسیه جالب تر از آبهای کاناداست.  در آنجا یخ ها  بدتر است. از اینرو اگر  از  راه تجاری پیونددهنده   غرب  به شرق صحبت شود،  این راه از آبهای روسیه  خواهد گذشت.  کشورها و متحدان نزدیک روسیه  در این  پروژه ذینفع هستند و در آینده نزدیک می توان  حمایت آنها را دریافت کرد.  این مهم تا حد زیادی  وضعیت ژئوپلیتیکی  روسیه را  بهبود خواهد بخشید.

آنچه به پروژه ها  در فلات مربوط می شود  روسیه به نتایج مهمی در این عرصه دست یافته است. پروژه « ساخالین —1» در بهار معادن دیگری را به بهره برداری رساند.  در کمیسیون قطب شمال اطمینان دارند که همانا قطب می تواند  لوکوموتیو توسعه روسیه باشد. 

ولادیمیر  پاولِنکو معتقد است که  قطب شمال در آینده یک پروژه  جهانی خواهد شد: ما مجبور  به همکاری هستیم، زیرا  مسأله  تسخیر  قطب، جهان شمول است.  سرنوشت  تعیین کننده  همکاری  تنگاتنگ بین کشورهاست. در وهله اول همکاری در عرصه علمی و فنی. طبیعت واحد است و ما باید بدون آسیب رساندن به  آن  تکامل انسان را  تأمین کنیم. فقط با تلاش های مشترک می توان به این هدف رسید. ما باید با یکدیگر همکاری کنیم.

رشد و توسعه قطب  برای روسیه یکی از مهمترین  اهداف است.  با  مجموعه برخوردها —  برنامه استخراج، فراوری  و کارهای  دائمی  اکتشاف  و  تجسس  اراضی جدید  و تحقیقات بیشتر  نواحی  شناخته شده و مدرنیزه کردن زیر ساخت —  می توان  مسائل  را حل کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала