لاوروف: امکان حل و فصل صلح آمیز بحران اوکراین موجود است

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف
لاوروف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد امکان واقعی برای رفع صلح آمیز بحران اوکراین بر اساس توافقات مینسک موجود است.

لاوروف در دیدار با شرکت کنندگان شورای هماهنگی جهانی روسیه تباران مقیم خارجه ضمن بیان این مطلب گفت توافقات حاصله در مینسک در روز 12 فوریه باید بطور کامل و پیگیراجرا شوند و "شرط اصلی آغاز گفتگوی مستقیم و پایدار مقامات اوکراین با دونتسک و لوهانسک است".
مقامات اوکراین از ماه آوریل سال گذشته عملیات قهری در منطقه دنباس در شرق این کشور برای سرکوب ناراضیان از تغییر حکومت در کییف به شکل کودتا را آغاز کرده اند که طبق آخرین آمار سازمان ملل باعث در جریان آن بیش از 6 هزار نفر کشته شده اند.
مردم دنباس (متشکل از استان های دونتسک و لوهانسک) نیروهای مسلح تشکیل داده و در برابر ارتش اوکراین مقاومت می کنند.
مساله حل و فصل بحران اوکراین در چارچوب های گوناگون از جمله در چارچوب گروه تماس در مینسک با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیدار سران روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه نورماندی) مورد بحث قرار می گیرد اما این بحران با وجود حصول توافقاتی در مینسک، پایتخت بلاروس در ماه فوریه امسال هنوزرفع نشده چون دولت اوکراین از اجرای این توافقات امتناع ورزیده است.
اجرای اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و همچنین تصویب قانون دائمی درباره موقعیت حقوقی خاص برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین از جمله مهم ترین اصول در توافقات ماه فوریه در مینسک هستند. در این توافقات گفته می شود تمرکز زدایی در اوکراین باید از طریق حصول توافق با نمایندگان این نواحی شرق اوکراین صورت بگیرد اما مقامات کییف می گویند قصد ندارند با آنها گفتگو کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала