آیا روسیه از خرید "میسترال ها" منصرف شده است؟

© AFP 2023 / GEORGES GOBETSebastopol mistral warship is on its way for its first sea trials, on March 16, 2015 off Saint-Nazaire
Sebastopol mistral warship is on its way for its first sea trials, on March 16, 2015 off Saint-Nazaire - اسپوتنیک ایران
اشتراک
"اولگ بوچکارف" معاون هیات رییسه کمیسیون نظامی - صنعتی اعلام کرد که روسیه از خرید دو ناو هلیکوپتربر نوع "میسترال" منصرف شد و گفت که مذاکره کنندگان فرانسه بزودی به مسکو خواهند آمد.

آقای بوچکارف در دیدار با روزنامه نگاران در تاتارستان روسیه در جریان کنفرانس با عنوان "فناوری های اطلاع رسانی  در خدمت مجتمع نظامی — صنعتی" صحبت کرده و در پاسخ به سئوالی در باره سرنوشت ناو های هلیکوپتربر گفت که امتناع روسیه از خرید این کشتی ها "حقیقت مسلم" است و اکنون فقط یک مساله باقی مانده و آن در باره مبلغی است که باید به روسیه بازپرداخت شود. به گفته وی در دو روز نزدیک در مسکو منتظر "لویی گوتیه" دبیر کل در امور دفاع و امنیت فرانسه هستند. وی افزود: ما به مذاکرات نوبتی دشواری خواهیم پرداخت". خبرگزاری های اصلی به سرعت این سخنان مسوول صنایع نظامی روسیه را نقل قول کردند.

مقامات رسمی مسکو گفته های بوچکارف را تفسیر نکردند. ولی بر روزنامه "کامرسانت" چاپ روسیه معلوم شد که "دمیتری راگوزین" صدر کمیسیون نظامی — صنعتی  روسیه و رییس بوچکارف این سخنان وی را تایید نکرد.

روسیه از خرید ناوهای بالگرد بر میسترال منصرف شده است - اسپوتنیک ایران
روسیه از خرید ناوهای بالگرد بر "میسترال" منصرف شده است

واکنش فرانسه توام با خویشتنداری بود. "امانوئل گوده" نماینده رسمی شرکت فرانسوی دی سی ان اس، مسوول ساخت "میسترال ها" به "کامرسانت" اعلام کرد که برایش ممنوع شده که قبل از آغاز مذاکرات رسمی در باره تعیین وجوهی که باید پس از فسخ قرارداد بازگردانده شود چیزی را مورد تفسیر قرار دهد، وی افزود: "ما فقط به مسایل فنی اشتغال داریم ولی مساله قطع توافق روسیه و فرانسه جنبه سیاسی دارد. در وزارت دفاع فرانسه اطلاع دادند که سرنوشت ناو های هلیکوپتربر به تصمیم  فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه بستگی دارد.

به گزارش رسانه های روسیه که به منابع نظامی- فنی خود استناد می کنند پاریس با وجود تسلیم متن سندی در باره فسخ قرارداد، به مسکو رسما خبری در باره خودداری از تحویل این کشتی ها نداد و از آن خواهش کرد که برایش تا آخر ژوئن مهلتی برای تعمق بدهد. تا  آن  زمان "سواستوپل" کشتی دوم  حاضر و آماده خواهد بود.

ناو بالگردبر میسترال - اسپوتنیک ایران
چندرسانه ای
ناو بالگردبر "میسترال"

موضع روسیه بر همه معلوم است: یا تحویل کشتی ها یا پرداخت وجوه مصرف شده برای پروژه "میسترال". ولی اینجا اختلاف نظر هست: فرانسه  خاضر است در صورت پاره شدن قرار داد و دریافت اسناد مربوطه هزینه ها و خسارات روسیه  به مبلغ 784/6 میلیون یورو را جبران کند. ولی مسکو خسارات وارده را 1/ 163 میلیارد یورو بر آورد می کند. بعلاوه دیدگاه طرف ها به فروش مجدد کشتی ها با هم فرق دارد. فرانسه می خواهد قبل از بازپرداخت پول تضمینات دریافت کند. ولی روسیه  بر استرداد کامل پول ها پافشاری می ورزد. قرار است مذاکرات دو کشور در نیمه دوم ژوئن برگزار شود. این مسایل در مذاکرات طرفین بررسی خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала