تابستان موزیکال

© Sputnik / Ruslan Krivobokفستیوال موسیقی در فصل تابستان
فستیوال موسیقی در فصل تابستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسیقی و زندگی فرهنگی به طبیعت، کاخ ها و ملک های اشرافی سفر می کند

تابستان موزیکال بزودی فرا می رسد…فرا رسیدن آن با  جشنواره  سنتی  این موقع سال محسوس تر است. (27 ماه مه  یکی از جشنواره های اصلی تابستان  در روسیه — «  ستارگان شب های سفید»  در پطربورگ آغاز می شود). در این فصل سال موسیقی از سالن های کنسرت رها می شود  و زندگی فرهنگی سفری  به طبیعت،  کاخ ها و ملک های اشرافی  می کند…

کاخ های « کوسکووا»، « اوستانکینو»، « آرخانگلسک» « تساریتسینو»، «  مورانوا» و « اوستافیوو» —  گویای خیلی چیزها برای دوستداران  هنر  قدیمی و باارزش است.  زیرا کاخ های اشرافی  فقط یک سازه معماری  عالی  و مجلل  و زیبا  با  مناظر  شگفت آور  سبز  نیستند. کاخ های  روسی همیشه محل تمرکز فرهنگ و حافظان  روح اعصار و  زندگی اشرافی بودند — « مورانووا» و « آبرامتسوا».  « کوسکووا» —  به لحاظ دکور فوق العاده مجلل آن  « ورسال روسی» نامیده می شود —  کلکسیون  تابلوهای نقاشی  و کتابخانه بی نظیر  و کلکسیون لوازم چینی آن  حیرت آور است.  در قرون گذشته، دکور سالن های کاخ —  آینه ای و گرد، ستون دار با  پارکت های  رنگی از انواع نادر چوب، گچ بری های زیبا بر سقف سالن ها  و چراغ های کریستالی  بود که بخودی خود چشم بیننده را شاد می کند.

در بین کتب و دستنوشته ها  می توان دفاتر نت زیادی پیدا کرد:  موسیقی بخش لاینفک  زندگی کاخ بود و همانا این آثار بیش از  آثار موزیکال دیگر نوازندگان معاصر را بسوی خود جلب می کند.  بدین ترتیب برنامه های  عالی  و خودویژه ای شکل می گیرند: « تابلوی آگهی کنسرت های عصر  یکاترینای کبیر»، «  موزیسین های  درباری: نوازندگان مشهور فراموش شده»،  و یا «  موسیقی فرعون ها  و پادشاهان». « گردش »های زیادی به  دوران گذشته  برای  شنوندگان  گروه های ساز و آواز مانند  «  کانتوس فیرموس»، « پراتوم اینتگروم»  و « دا کمِرا  ای دا چیئِزا»  که در لهستان  مشهور است، ترتیب داده می شود.

مجموعه کاخی « کوسکووا»  یکی از اولین کاخ هاست که فصل  موسیقی تابستانی در آنجا گشایش  می یابد.  شبهای « نوای ارگ» برای  دوستداران و علاقمندان  این ساز  آغاز می شود. در سراسر فصل تابستان  دوستداران آثار قدیمی  موسیقی   در فضای  دکورهای مشابه قدیمی از امکان بودن در کاخ های باشکوه  و جو آرامش بخش  قرن 18  بر خوردار می شوند و می توانند  خود را مهمان گراف شریمیتیف احساس کنند- صاحب قبلی  این کاخ تابستانی  با شکوه.  بهر حال می توان هم از تماشای معماری  و مناظر زیبا لذت برد  و هم از  موسیقی  عالی.

در سال جاری  فستیوال  که به ابتکار یلنا پریوالووا اپشتین، نوازنده مشهو ارگ مسکو  سازماندهی شده است برای  ششمین بار برگزار می شود. وی  رهبر هنری  جشنواره موزیکال است.در تالار آینه  کاخ اصلی  در زمان فستیوال، ارگ  برقی  « ویسکونت جوبیلات 332» Viscount Jubilate 332،  قرار داده شده است  که امکان اجرای  آثار ی از  عصر باروکو  تا قرن 20 را  فراهم می سازد. در سال جاری  مجلس موسیقی  یوهان سباستین باخ  به افتخار  330 — مین سالگرد خالق خود در مرکز برنامه  موسیقی جا گرفته است.

در این فستیوال نوازندگان جوان  « ارگ»  و نوازندگان سازهای دیگر  شرکت دارند.  بدین ترتیب  زوج های سازهای موسیقی جالب و شجاعانه ای شکل می گیرد: ارگ و ساکسافون و یا ارگ و چنگ.  البته اجرای سازهای آشناتر — ارگ و پیانو و یا  ارگ و ویلون سل نیز  دوستداران را  خوشحال خواهد کرد.  نوازندگان اعتراف می کنند که اجرا در کاخ ها برایشان لذت خاصی دارد.  به ویژه در فصل تابستان:  برکه های زمردین آب ، پیچک های معطر تراس ها و زیبایی باشکوه بوته های  گل در اطراف کاخ  هر چه بیشتر  تأکیدی بر جو  ظریف، زیبا و عاشقانه حاکم در کاخ باستانی است…

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала