نولاند: انتخابات دونباس یکی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات مسکو بود

© Photo / U.S. Embassy Moldovaنولاند: انتخابات دونباس یکی از مسائل مورد بحث در مذاکرات مسکو بود
نولاند: انتخابات دونباس یکی از مسائل مورد بحث در مذاکرات مسکو بود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویکتوریا نولاند، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در مسکو با گریگوری کاراسین و سرگی ریابکوف، معاونان وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد.

نولاند مذاکرات انجام شده در وزارت امور خارجه روسیه را فشرده، مفصل و عمل گرایانه نامید و گفت: در گفتگوها با کاراسین و ریابکوف از جمله مساله برگزاری انتخابات در منطقه دونباس و رعایت مقررات آتش بس (در شرق اوکراین) مورد بحث قرار گرفته است".

وی خاطر نشان کرد که آمریکا از توافقات صلح موسوم به توافقات مینسک برای حل بحران اوکراین حمایت می کند، و افزود: "آمریکا طرف شرکت کننده در این روند نمی باشد اما قصد دارد به اجرای این توافقات کمک کند".
نولاند تاکید کرد: "آمریکا یک کانال مستقیم ارتباط با روسیه برای رایزنی در خصوص مساله اوکراین دارد و در صورت نیاز رایزنی هایی انجام خواهد شد".

خانم ویکتوریا نولاند، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا روز دوشنبه 18 مه پس از بازدید از کی یف وارد مسکو شده است.

مقامات اوکراین از ماه آوریل سال گذشته عملیات قهری در منطقه دنباس در شرق این کشور برای سرکوب ناراضیان از تغییر حکومت در کییف  به شکل کودتا را آغاز کرده اند که طبق آخرین آمار سازمان ملل باعث در جریان آن بیش از 6 هزار نفر کشته شده اند.

مردم دنباس (متشکل از استان های دونتسک و لوهانسک) نیروهای مسلح تشکیل داده و در برابر ارتش اوکراین مقاومت می کنند.

مساله حل و فصل بحران اوکراین در چارچوب های گوناگون از جمله در چارچوب گروه تماس در مینسک با میانجیگری روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا و دیدار سران  روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان (موسوم به گروه نورماندی) مورد بحث قرار می گیرد اما این بحران با وجود حصول توافقاتی در مینسک، پایتخت بلاروس در ماه فوریه امسال هنوزرفع نشده چون دولت اوکراین از اجرای این توافقات امتناع ورزیده است.

اجرای اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و همچنین تصویب قانون دائمی درباره موقعیت حقوقی خاص برخی از نواحی استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین از جمله مهم ترین اصول در توافقات ماه فوریه در مینسک هستند. در این توافقات گفته می شود تمرکز زدایی در اوکراین باید از طریق حصول توافق با نمایندگان این نواحی شرق اوکراین صورت بگیرد اما مقامات کییف می گویند قصد ندارند با آنها گفتگو کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала