گزارش و تحلیل

رئیس جمهور پوتین و 15 سال در راس قدرت

© Sputnik / Sergey Guneevرئیس جمهور پوتین و 15 سال در راس قدرت
رئیس جمهور پوتین و 15 سال در راس قدرت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیمی از دور سوم ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین گذشت

هفتم ماه می ، پانزده سال از روز آغاز دور اول ریاست جمهوری او سپری شده است.

تحلیل گران سیاسی و نمایندگان خاطر نشان می کنند که طی سه سال از ریاست جمهوری کنونی، او با چالش های عظیمی روبرو شده ، پایداری خود را در سیاست خارجی نشان داده و به سیاست های اجتماعی مطمئن باقی مانده است. آنها بعید نمی دانند که پوتین برای دور جدید در سال 2018 تلاش کند.

فرانس کلینتسویچ، معاون اول فراکسیون " روسیه متحد" معتقد است که ظهور " پدیده ی پوتین" پاسخی مشخص و ویژه به انتظارات مردم از مقامات تبدیل شد. کلینتسویچ گفت: " در آن زمان یعنی در ابتدای قرن بیست و یک ، این مسئله قبل از همه به معنای مبارزه با کاپیتالیسم اشراف سالاری و بازگشت دولت به زمینه ی اجتماعی بود. این فاکتورها در پایه و اساس پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 و به ویژه در سال 2015 قرار داشت.

Премьер-министр России Владимир Путин на байк-шоу под Севастополем, 2010 год - اسپوتنیک ایران
جملات قصاری از پوتین

او گرایش برجسته دوره ی ریاست جمهوری کنونی را شکل گیری مجدد ارتباط بین مقامات و جامعه نامید و به عنوان مثال از قوانینی نام برد که داشتن صورت حساب خارجی و اوراق بهادار را برای مقامات ممنوع کرده و بر در آمدهای آنها کنترل و نظارت داشته و با فساد و رشوه خواری مبارزه می کند.

میخاییل رمیزوف ، رئیس پژوهشکده ی استراتژی ملی خاطر نشان می کند که " دور سوم ریاست جمهوری پوتین مملو از حوادثی بود که باعث شد به وجود تجربه ، کنترل بر اوضاع کشور به جای " تغییر به خاطر تغییر" ارج فراوان نهیم.

به گفته ی وی ، در اوضاع بین المللی دشوار و در زمینه ی حوادث در اوکراین " دولتی که تجربه داشته و برپاشده است البته ترجیحاتی دارد بنابراین در حال حاضر در چنین اوضاع دشواری ، حضور طولانی مدت در مقام ، نقش مثبتی را بازی می کند.

به گفته ی ولادیمیر اسلاتینوف، پروفسور آکادمی روسی اقتصاد ملی و خدمات دولتی تحت حمایت ریاست جمهوری ، پوتین در حال حاضر در وضعیت فیزیکی و  فکری خوبی به سر می برد و علی رغم حضور طولانی مدت در مقام رهبریت ، نباید او را با رهبران شوروی مقایسه کرد.

این کارشناس گفت: آنچه که در اوکراین اتفاق افتاد بی شک او را شدیدا تکان داد ، من فکر می کنم که تلاش های فوق العاده ی شخصی او در ارتباط با بحران اوکراین و اوضاع حول کریمه به شدت اورا دگرگون کرد. حوادث اخیر ، تحریم ها و بحران ،  انضباط و فعالیت زیادی را از او طلب می کرد. اکنون او زمانی برای تنبلی و آسودگی ندارد.

به عقیده ی رهبر حزب کمونیست روسیه گنادی زیوگانوف ، در سیاست خارجی پوتین " کشتی دولتی به نفع منافع ملی دگرگون شده است" و  سیاست وطن پرستی متعادل تری اجرا می شود ، سیاستی که توسط مردم حمایت می گردد.

ولادیمیر پوتین در اونیفورم نظامی - اسپوتنیک ایران
پانزده سال حکومت ولادیمیر پوتین

بر طبق همه پرسی ماه آوریل بنیاد " نظرات اجتماعی" ، 76 درصد از روس ها طرفدار پوتین در انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند. رتبه بندی انتخاباتی رئیس دولت و سطح حمایت از سیاست های وی بین مردم از آغاز سال 2014 رکورد را شکسته است. بسیاری از کارشناسان این امر را با موفقیت های روسیه در المپیک سوچی و الحاق کریمه به روسیه مرتبط می دانند.

کارشناسان همچنین به این نقطه نظر رسیده اند که برای طول عمر سیاسی موفق رئیس دولت باید مشکلی مانند تضمین پویایی کارکنان را حل کرد. آنها معتقدند، روسیه باید از مدیریت دستی به سیستم نهادی عمیق تری وارد شود که در سطح پایین تری به فاکتور نفر اول وابسته است.  پوتین به احتمال زیاد به دور جدید در سال 2018 می رود برای آنکه امروز جایگزین شخصی برای او دیده نمی شود.

جامعه شناسان گمان می کنند که تا سال 2018 محبوبیت پوتین بعید است که کم شود اگر چه مخالفانی هم وجود خواهند داشت که به مسئله ی طولانی مدت مقام او متوسل می شوند. سیگنال هایی برای دور جدید در سال 2018 توسط خود رئیس جمهور و هم از طرف اطرافیان وی مطرح شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала