کنکور چایکوفسکی

© AFP 2023 / Andrew Cowieپیانیست
پیانیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رقابت ها در کنکور چایکوفسکی خودویژه خواهند بود

هیأت داوران 15-مین کنکور  بین المللی چایکوفسکی  که از 15 ماه ژوئن  تا 3 ماه ژوئیه در مسکو و سنت پطربورگ برگزار خواهد شد  ، انتخاب مجازی  شرکت کنندگان  در مرحله مقدماتی هنرنمایی را به پایان رساند.  239  هنرمند  در این مرحله شرکت خواهند داشت.  پس از  وقفه  طولانی هنرنمایی  دو نفر از نوازندگان لهستانی را  خواهیم دید: پیانیست  یولیا امیلیا کاچوبان و  خواننده اِوا تراچ.

 بر طبق جمعبندی  مرحله مقدماتی ، 30 پیانیست  و 25 نوازنده ویلون و  25 نوازنده ویولن سل و 40 خواننده به مرحله بعدی راه خواهند یافت.  چند  هنرمند از روسیه در این کنکور شرکت خواهند کرد که در لهستان  بخوبی با آنها آشنا هستند.  نیکلای خوزیاینوف یکی از  نوازندگان محبوب  کنکور  شوپن ، نیکیتا مندویانتس، آهنگساز  و  پیانیست  که بارها  در  لهستان کنسرت داده است.

 یک  شرط دیگر شرکت در کنکور سال جاری  که برای تعدادی از نوازندگان جالب است:  اجازه شرکت اتوماتیک برندگان  جوایز اول  در مسابقات بزرگ موسیقی جهان است.  جغرافیای کنکور نیز حیرت انگیز است:  نوازندگانی از  استرالیا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، کلمبیا، آمریکا  و فرانسه، کره جنوبی ، اوکراین  و ژاپن  و دیگر کشورها برای  رقابت با یکدیگر  به مسکو می آیند.

دنیس ماتسویف، عضو هیأت داوران  کنکور چایکوفسکی  معتقد است  که  سطح  رقابت های  قریب الوقوع  فوق العاده  بالا خواهد بود.

ترکیب شرکت کنندگان باعث تعجب می شود.  هم استادان  موسیقی که  در حرفه خود موفق هستند  و هم برندگان  انواع مختلف کنکور های بین المللی  و برندگان کنکورهای قبلی چایکوفسکی در کنکور سال جاری شرکت دارند.  شرکت کنندگان جوان  نیز در بین آنها هستند. چنین ترکیبی از جوانی و تجربه  گویای آن است که  رقابت ها خودویژه  و در سطح بسیار بالایی  برگزار خواهند شد.

دنیس ماتسویف، یکی از پرتقاضا ترین  پیانیست های  جهان  قصد دارد  یک پروژه جالب را  به اجرا بگذارد  که بطور همزمان در  حال تهیه آن است.   این پروژه  به مناسبت کنکور چایکوفسکی  و 175-مین سالگرد  آهنگساز  کبیر روس است.  دنیس ماتسویف  برای نخستین بار  در یک شب موسیقی،  هر سه کنسرت  پطر چایکوفسکی  برای پیانو با ارکستر را اجرا خواهد کرد.  این اجرا 6 ماه مه در یکاترینبورگ  و 7 ماه مه  در روز تولد  آهنگساز  برگزار خواهد شد.  سپس دنیس همین برنامه را در مسکو اجرا خواهد کرد.

این ایده  هم جالب  و هم خطرناک است: تا کنون هیچ یک از پیانیست ها در روسیه  هر سه  کنسرت چایکوفسکی  را پشت سرهم اجرانکرده است، زیرا این فشار سنگینی برای تک نواز است. آنتون روبینشتین،  نابغه دیگر موسیقی روسیه در زمان خود از این موضوع  صحبت کرده بود.  اما زمان تغییر می کند  و  فن  هنر پیانونوازی  تکامل می یابد و اکنون طوری پیانو نواخته می شود  که 50 سال پیش  هیچ کس  تصورش را هم نمی توانست بکند.

دنیس ماتسویف  این برنامه را « شکوه» نامیده است که منظورش هم  آهنگساز  سه کنسرت است و هم  پیانو — ساز مورد علاقه اش است…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала