باقری کنی : لغو تحریم‌های غیر قانونی نقطه شروع دور بعدی مذاکرات وین است

© Photo / Akbar Sharifiniaraghعلی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران
علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.11.2021
اشتراک
علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین تصریح کرد که نقطه شروع دور بعدی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکاست.
به گزارش اسپوتنیک، باقری‌کنی در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا در لندن این مطلب را در پاسخ به پرسشی درباره اصرار طرف‌های غربی برای ادامه مذاکرات وین از نقطه‌ای که در دور ششم به پایان رسید مطرح کرد و بیان داشت: به نظر من مساله روشن است. ریشه مساله‌ای که ما درباره‌اش صحبت می کنیم نقض توافق توسط آمریکایی‌ها، نقض قطعنامه توسط آمریکایی ها، بازگرداندن تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها و اعمال تحریم‌های جدید توسط آمریکایی‌هاست.
معاون وزیر خارجه روسیه: ایران باید عدم انحراف از مفاد برجام را درعمل نشان دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2021
معاون وزیر خارجه روسیه: ایران باید عدم انحراف از مفاد برجام را در عمل نشان دهد
وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در توافق بوده و هست، پایبند به توافق بوده و در حال حاضر هم پایبند است. از این جهت مساله ای که باید در مرحله اول به آن رسیدگی شود موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.
معاون وزیر امور خارجه ایران  در پاسخ به این پرسش که «آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام برای بازگشت به این توافق و رفع تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده و ایران هم تاکید دارد که در صورت رفع موثر و قابل راستی آزمایی تحریم‌ها به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد. مشکل کار کجاست؟»، بیان داشت که این پرسش را باید طرف آمریکایی پاسخ دهد.
وی خاطر نشان کرد: مساله اصلی لغو تحریم‌های غیر قانونی است و بازگشت آمریکا به برجام مساله بعدی است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اظهارکرد: اصل موضوع، لغو تحریم‌های غیر قانونی است که توسط آمریکایی‌ها اعمال شده و باید در دستور کار (مذاکرات) باشد.
تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان اعضای برجام برای رفع تحریم‌های آمریکا انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.
یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت جو بایدن اعلام کرده که هیچگونه ضمانتی درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام نمی‌دهد.
او هفته پیش در بیانیه مشترک با رهبران انگلیس، آلمان و فرانسه بدون اشاره به خروج یکجانبه کاخ سفید از این توافق ادعا کرد مادامی که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد، واشنگتن هم متعهد می‌ماند.
ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.
در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
اکنون مذاکرات در وین برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران در جریان است؛ دور ششم در 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، کار برای بازگرداندن این توافق به میزان تقریباً 90٪ تکمیل شده و فقط نکات سیاسی سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه پایبندی واشنگتن به آنها باقی مانده است. مذاکرات وین در رابطه با روند تشکیل دولت جدید در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری عملاً متوقف شده بود اما بتازگی علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران از توافق برای آغاز مذاکرات احیای برجام در وین در روز ۸ آذر خبر داد.
جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала