استقبال آمریکا از تصمیم ازسرگیری مذاکرات برجامی با ایران

© REUTERS / Pool / Nicholas Kammاستقبال آمریکا از تصمیم ازسرگیری مذاکرات برجامی با ایران
استقبال آمریکا از تصمیم ازسرگیری مذاکرات برجامی با ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.11.2021
اشتراک
ایالات متحده آمریکا از تصمیم مربوط به از سرگیری مذاکرات چند جانبه در خصوص برجام در وین استقبال کرده و در این دیدارها حضور خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیک، روز چهارشنبه ند پرایس سخنگوی مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص به خبرنگاران گفت.
وی بیان داشت: « ما واقعا از اعلامیه اتحادیه اروپا  مبنی بر هماهنگی اقدام  که مذاکرات برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام  در روز دوشنبه ۲۹ نوامبر از سرگرفته می شود، استقبال می کنیم.»
به گفته ی وی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران رابرت ملی به این جلسات در پایتخت اتریش اعزام می شود. پرایس خاطر نشان کرد که نماینده ویژه یک بار دیگر مشارکت آمریکا در این مذاکرات را هماهنگ می کند.  
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری نوشت: مذاکرات وین با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، از روز هشتم آذرماه آغاز خواهد شد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.هشتم ماه مه سال ۲۰۱۸ ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه «پنج» (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала