دستیار وزیر امور خارجه ایران: نشست فرمت مسکو بدون نتیجه پایان یافت

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دستیار وزیر امور خارجه ایران: نشست فرمت مسکو بدون نتیجه پایان یافت
دستیار وزیر امور خارجه ایران: نشست فرمت مسکو بدون نتیجه پایان یافت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.10.2021
اشتراک
دستیار وزیر امور خارجه ایران سومین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان را "بدون نتیجه" ارزیابی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، رسول موسوی، مدیر کل غرب آسیا وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: سومین نشست فرمت مسکو به رغم بحث‌های جدی و پر محتوی در مورد همکاری‌های منطقه‌ای برای برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان بدون نتیجه که باید در بیانیه مشترک نشست منتشر می‌شد، پایان یافت.
دستیار وزیر امور خارجه ایران در ادامه در حساب توئیتری خود افزود: ‌از نظر من ضعف مدیریت نشست و عدم تلاش برای رسیدن به اجماع دلیل عدم صدور بیانیه مشترک است.
روز چهارشنبه مسکو میزبان سومین نشست "فرمت مسکو" درباره افغانستان با حضور نمایندگان ده کشور منطقه و یک هیئت بلندپایه طالبان بود. موضوعات اصلی این نشست وضعیت نظامی-سیاسی افغانستان پس از قدرت گرفتن طالبان در این کشور، کمک‌های بشردوستانه و تشکیل یک دولت فراگیر اعلام شده بود.
پس از این نشست، عبدالسلام حنفی، سرپرست هیئت "طالبان"(گروه تروریستی ممنوع در روسیه) که برای شرکت در نشست "فرمت مسکو" به مسکو سفر کرده بودند اظهار داشت که "طالبان" نشست امروز در مسکو را بسیار خوب ارزیابی می‌کند و مذاکرات در فضایی دوستانه برگزار گردید.
در بیانیه مشترکی که روز چهارشنبه پس از این نشست منتشر گردید آمده است: طرفین پیشنهاد دادند که یک ابتکار جمعی برای تشکیل زود هنگام یک کنفرانس بین المللی تحت حمایت سازمان ملل متحد آغاز شود، البته با این درک که بار اصلی بازسازی و توسعه اقتصادی و مالی افغانستان پس از جنگ باید بر دوش کشورهایی باشد که نیروهای نظامی آنها طی ۲۰ سال گذشته در این کشور حضور داشته‌اند.
شرکت کنندگان نشست فرمت مسکو همچنین توافق کردند که بدون توجه به رسمیت شناخته شدن "طالبان"، باید با افغانستان و "طالبان" تعامل کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала