چرا آذربایجان از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف می‌شود؟

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
اشتراک
رسانه: ارمنستان جایگزین آذربایجان در مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا از جمله هند می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه «گریک سیتی تایمز»، ایران و هند، آذربایجان را از پروژه اتصال کشورهای منطقه حذف کردند. چندی پیش، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، گفته بود که دو مسیر ترانزیتی بین ایران و کشورهای حوزه اوراسیا جایگزین مسیر آذربایجان خواهند شد. مسیر اصلی حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب از هند، ایران، آذربایجان و روسیه می‌گذرد.
وی افزود: «اولین مسیر در مدت یک ماه پس از پایان کار تعمیرات افتتاح می‌شود که از ارمنستان عبور می‌کند و دومین مسیر با خرید و اجاره کشتی از طریق دریا خواهد بود».
پیمان پاک در این اظهارات به کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب (INSTC) اشاره می‌کرد. این پروژه بزرگ اقتصادی به طول 7200 کیلومتر و شامل مسیرهای ریلی، جاده‌ای و آبی می‌شود و با هدف کاهش زمان و هزینه‌های سفر در نظر گرفته شده است.
توافق آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در خصوص همکاری در زمینه امنیت سایبری  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2021
توافق آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند در خصوص همکاری در زمینه امنیت سایبری
کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب همچنین تجارت بین روسیه، ایران، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و اروپا را افزایش می‌دهد. این کریدور نه تنها 30 درصد ارزان‌تر و 40 درصد کوتاهتر از مسیر فعلی است، بلکه به عنوان یک ابزار ژئوپلیتیک برای منزوی کردن بیشتر آذربایجان در پی بدتر شدن روابط این کشور با ایران و هند عمل می‌کند.
گفتنی است باکو سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای بهبود زیرساخت‌های محلی خود برای تأمین نیازهای این کریدور، تکمیل جاده ها، راه آهن، پل‌ها و تونل‌ها انجام داده است. علی رغم تعهد اقتصادی برای نقش کلیدی آذربایجان در این مسیر، سیاست‌های این کشور منجر به سرد شدن روابط با ایران و هند شده است.
آذربایجان در روزهای اخیر به طور فزاینده‌ای سیاست‌های هند در قبال کشمیر را محکوم کرده و در حمایت از پاکستان علناً مواضع خود را اعلام کرده است.
با توجه به افزایش خصومت‌ها از سوی محور ترکیه، آذربایجان و پاکستان، هند و ایران اعلام کردند که کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب از ماه آینده به جای آذربایجان برای رسیدن به روسیه از طریق ارمنستان کار خود را آغاز می‌کند. به این ترتیب، ایران و هند در حال حاضر برای ارتباط منطقه‌ای به ارمنستان وابسته هستند زیرا قصد دارند آذربایجان را از چنین کریدورهایی دور کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала