رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا آماده مذاکره با ایران است

© REUTERS / Olivier Matthysرئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا آماده مذاکره با ایران است
رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا آماده مذاکره با ایران است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.10.2021
اشتراک
جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای مذاکره در بروکسل در خصوص موضوع هسته ای با نمایندگان ایران اعلام کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های اروپایی جوزپ بورل گفت: "من نمی توانم تاریخ دقیقی را به شما بدهم  اما در صورت لزوم آماده پذیرش نمایندگان ایران هستم."
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
گفتگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و ایران در موضوع برجام
بورل افزود: "من ادعا  نمی کنم که قطعاً به چنین مذاکراتی نیاز است اما باید کمی صبر استراتژیک از خود نشان دهم زیرا ما نمی توانیم اجازه شکست خوردن را به خود بدهیم".
در عین حال بورل برخلاف آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  ابراز عقیده کرد که دیپلماسی تنها راه حل مسئله هسته ای ایران است.
این دیپلمات اروپایی گفت: "من نمی خواهم به طرح B فکر کنم ، زیرا هیچ یک از گزینه های جایگزین جذاب به نظر نمی رسد. تنها راه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای بازگشت به توافق هسته ای است."
اوایل این هفته بلینکن هشدار داد که اگر مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی حل نشود، واشنگتن آماده است تا همه گزینه های دیگر موجود برای حل این مشکل را مورد بررسی قرار دهد.
در ماه های اخیر، ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات در وین در مورد بازگشت واشنگتن و تهران به توافق هسته ای برجام تلاش می کنند.
در وین مذاکرات برای بازگرداندن برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران در جریان است و دور ششم این مذاکرات در 20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، کار برای بازگرداندن توافق برجام به میزان تقریباً 90 درصد به پایان رسیده است اما هنوز نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و نحوه انجام این تعهدات از سوی واشنگتن در آینده باقی مانده است. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات در پاییز پس از پایان روند تشکیل دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور  که در انتخابات ماه ژوئن در ایران برنده شده، از سر گرفته می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала