سرنوشت مذاکرات برجام به کجا ختم خواهد شد؟

© REUTERS / Kevin Lamarque     خانم جن ساکی
خانم جن ساکی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2021
اشتراک
جن ساکی: مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران ناموفق خواهد بود، اگر ایران از واشنگتن بیش از آنچه تهران پیشنهاد می کند، طلب کند.
به گزارش اسپوتنیک، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت 14 اکتبر اعلام کرد که مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران ناموفق خواهد بود، اگر ایران از واشنگتن بیش از آنچه تهران پیشنهاد می کند، طلب کند.
وی در ادامه افزود:« ما خواهان بازگشت متقابل به رعایت مفاد نقشه عمل قابل قبول برای همه در خصوص برنامه هسته ای ایران هستیم. اگر ایران درخواستی بیش از آنجه خودش پیشنهاد می کند، بکند، این مذاکرات نتیجه موفقیت آمیزی نخواهند داشت».
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
مکرون: اروپایی‌ ها در قبال واشنگتن بی‌ عرضه نباشند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
مکرون: اروپایی‌ ها در قبال واشنگتن بی‌ عرضه نباشند
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه «پنج»  (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است. طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند.
نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند. در ابتدا، انتظار می رفت که هیئت ها کار را در پایان ماه مه، سپس در ابتدای ماه ژوئن به پایان برسانند.
در پایان سال 2020، قانون «اقدام استراتژیک برای لغو تحریم ها» در ایران به اجرا درآمد که به معنای تشدید فعالیت های هسته ای برای دستیابی به رفع تحریم ها علیه کشور بود: تولید اورانیوم غنی شده بالای 20٪ )، استفاده از سانتریفیوژهای قدرتمندتر (هزار سانتریفیوژ IR-2M  و حداقل 174 سانتریفیوژ IR-6 ) و قطع دسترسی های تکمیلی آژانس انرژی هسته ای در صورتی که تهران نتواند آزادانه نفت را معامله کند و معاملات مالی انجام دهد.
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала