پیام کتبی علی اف به رئیسی

© Sputnik / Viktor Tolochkoالهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2021
اشتراک
رئیس‌ جمهوری آذربایجان گفت: ما توانستیم روابط خود را با دولت قبلی ایران در عرض ۸ سال به بالاترین سطح ممکن برسانیم.
به گزارش اسپوتنیک، الهام علی‌ اف رئیس‌ جمهوری آذربایجان، در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لا-رپوبلیکا درباره تنش‌ های اخیر بین ایران و جمهوری آذربایجان اظهار داشت: ناراحتی ایران از نزدیکی آذربایجان به اسرائیل بهانه است. دلیل تنش‌های اخیر، روابط ما با برخی کشورهای دیگر نیست، زیرا سیاست خارجی ما بسیار روشن، شفاف، باثبات و مستقل است.
الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
علی اف اتهامات ایران در کشاندن پای اسرائیل به منطقه را رد کرد
هیچ کشور دیگری نمی‌ تواند بر تصمیمات آذربایجان تأثیر بگذارد و نباید در این راستا تلاش کند. در اینجا تصمیم‌ گیری در باکو و بر اساس منافع ملی آذربایجان، توسط من اتخاذ می‌شود. اگر کسی سعی کند با استفاده از بهانه‌ های ساختگی، آذربایجان را به خاطر داشتن مناسبات با کشور دیگری متهم کند، تلاش‌ هایش بی‌ نتیجه می‌ ماند. این راه درستی نیست و منجر به بن‌ بست می‌ شود.
وی دلیل اتفاقات اخیر با ایران را بسیار ساده خوانده و عنوان کرد: آذربایجان می‌خواهد با احترام در مورد مرزهایش رفتار شود. پس از آزادسازی قره‌ باغ، ما به مرزهای رسمی خود با ارمنستان دست یافتیم. به مرز خود آمدیم و در آنجا ساکن شدیم. جاده‌ بین برخی از شهرهای ارمنستان از خاک آذربایجان می‌ گذرد، ما متوجه شدیم که از این جاده برای حمل غیرقانونی کالاها به قره‌ باغ به عنوان قلمرو ما استفاده می‌ شود. این برای ما غیرقابل‌ قبول است؛ ما خواهان احترام به مرزهای خود هستیم، ما به طور غیرقانونی از مرزهای هیچ کشور دیگری عبور نمی‌ کنیم؛ بنابراین پیام ما به ایران بسیار ساده بود: کافیست.
رئیس جمهور آذربایجان گفت: ما بدون اینکه این مسئله را عمومی کنیم، دوستانه درخواست کردیم تا این اقدام را متوقف کنند، زیرا این کار درست نیست. ما آن جاده‌ ها را کنترل می‌ کنیم و می‌ بینیم و فریب دادن و گفتن اینکه «این اتفاق نیفتاده» فایده‌ای ندارد. متأسفانه به این هشدار پاسخ کافی داده نشد. سپس مجبور شدیم گام دوم را برداریم. ما یک یادداشت دیپلماتیک تهیه کردیم، سفیر ایران را دعوت کردیم و آن را علنی کردیم تا جلوی این اقدامات را بگیرد؛ اما در واقع بدتر شد و تعداد کامیون‌ هایی که از ایران به قره‌ باغ می‌ رفتند افزایش یافت، ما این قدم را یک ضربه و بی‌ احترامی عمدی دانستیم.
علی اف تصریح کرد: سپس اقدامات دیگری را که کاملاً قانونی بود انجام دادیم و این باعث سردرگمی بزرگ و اقدامات غیرضروری در کشور همسایه شد. اظهارات نامناسب ارائه شد، تهدیدها انجام شد، تمرینات نظامی در نزدیکی مرز ما انجام شد. جالب بود که برای اولین بار، رزمایش نظامی، از قبل برنامه‌ ریزی‌ شده نبود. سپس گفته شد که این کار برای نشان دادن چیزی انجام شده است.
این در حالیست که برگزاری مانور از سوی ایران در مرزهای خود یک امر حاکمیتی بوده و به موضوع داخلی ایران مربوط می شود اما برگزاری مانور سه جانبه با ترکیه و پاکستان در دریای خزر در تضاد با کنوانسیون خزر بوده و غیر قانونی است.
رئیس جمهور آذربایجان خاطرنشان ساخت: ما توانسته‌ ایم روابط خود را با دولت قبلی ایران در عرض ۸ سال به بالاترین سطح ممکن برسانیم. من بیش از ۱۰ جلسه با همکارم حسن روحانی دیدار داشته‌ ام، همه آن جلسات پربار بود، ما توافقنامه‌ های زیادی را در زمینه‌ های انرژی، حمل‌ و نقل، توسعه فرهنگی و امنیت امضا و اجرا کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه در واقع، رابطه ما به نمادی از دوستی و همسایگی خوب تبدیل شده بود، اظهار داشت: وقتی دولت جدید ایران و رئیس‌ جمهور جدید انتخاب شد، چه کردیم؟ ما یک هیئت بزرگ به رهبری رئیس پارلمان و معاون نخست‌ وزیر را به مراسم تحلیف او فرستادیم. آنها پیام دوستی من را مستقیماً به رئیس‌ جمهور ایران منتقل کردند. در همان زمان، یک پیام دیگر که من قبلاً آن را به طور خصوصی بیان کردم، به وی ارسال کردم که این بود: لطفاً به فعالیت‌ های تجاری غیرقانونی که تجار ایرانی در قره‌ باغ انجام می‌ دهند توجه کنید. ما در موقعیتی نبودیم که دولت ایران را مقصر بدانیم. متوجه شدیم که برخی شرکت‌ های خصوصی این کار را انجام می‌ دهند. با این حال، ما درخواست کردیم که آن را متوقف کنند. در پاسخ، همه دیدند چه اتفاقی افتاد. نتیجه چه شد؟ بگذارید دوباره بگویم که اتفاق خوبی نیفتاده است.
وی تاکید کرد: بنابراین ما در اولین فرصت، همه اتهامات علیه آذربایجان در ارتباط با آوردن اسرائیل به سرزمین‌ های آزاد شده را رد می‌کنیم. این اتهامات بی‌ اساس است. این فقط بهانه‌ ای است تا آذربایجان را برای مخاطبان داخلی بی‌ اعتبار کنند. همه می‌ت وانند بروند و ببینند که در آنجا اصلاً حیات و زندگی وجود ندارد، همه چیز نابود شده است، ثانیاً، ما تقاضا داریم که همان‌ طور که برای خود احترام قائل هستید، برای دیگران نیز احترام قائل شوید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала