آیا اروپا باید فقط نقش تماشاچی را بازی کند؟

© Photo / IRNAجوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
اشتراک
بورل: اتحادیه اروپا در حال از دست دادن نقش خود به عنوان یک بازیگر مهم جهانی است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه «سرویس اقدام خارجی اروپا»، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اروپا اظهار داشت که اتحادیه اروپا در حال تبدیل شدن به یک ابزار در عرصه بین المللی است.
وی در ادامه افزود: «اروپا نمی‌تواند یک تماشاچی در جهان باشد. تغییرات بزرگ در حال رخ دادن هستند که توانایی اروپا برای دفاع از چشم‌انداز و منافع خود را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اروپا باید بر اقدام نه بحث‌های گسترده و انتزاعی متمرکز شود. 
جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
استقبال اتحادیه اروپا از گفت و گوهای بین ایران و عربستان
در حال حاضر دو جریان در جهان، اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از این جریان‌ها واکنش قوی آمریکا و متحدان آن به قدرت گرفتن چین است. توافق زیردریایی آمریکا، استرالیا و انگلیس، نمونه خوبی در این مورد است. جریان دوم پویایی چند قطبی کشورهایی مانند روسیه است که سعی در افزایش نفوذ خود دارند. 
نتیجه این جریانات این است که اروپایی‌ها به طور روز افزون با خطر تبدیل شدن به یک ابزار تا یک بازیگر در امور بین المللی تبدیل می‌شوند و به تصمیمات دیگران واکنش نشان می‌دهند تا برای خود تصمیم گیری کنند. 
چنین جریاناتی بر منافع اتحادیه اروپا همانطور که در سوریه، لیبی و مالی مشاهده شد، تاثیر محدود کننده گذاشت. رهبران کشورهای اروپایی باید ظرفیت‌های امنیتی اتحادیه اروپا را در کنار ناتو تقویت کنند تا این دو مکمل یکدیگر باشند. 
اروپا باید روابط ترانس آتلانتیک را تحکیم کند و در ارتباط با چین اروپا باید یک رویکرد «همکاری، رقابتی و حریف»ی اتخاذ کند. در همین حال اروپا باید رابطه خود با منطقه هند و اقیانوسیه را گسترش دهد».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала