سازمان ملل برای کمک به ادامه مذاکرات ایران و عربستان اعلام آمادگی کرد

CC0 / jensjunge / سازمان ملل
 سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.10.2021
اشتراک
سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی را «بسیار مهم» توصیف کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی را «بسیار مهم» توصیف کرده است.
دوجاریک در اینباره گفت: «من فکر می‌کنم رایزنی‌های میان عربستان سعودی و ایران بسیار مهم هستند و به زبان صادقانه از اهمیتی حیاتی برای امنیت منطقه برخوردار هستند. بنابراین، ما از این گفت‌وگوها بسیار استقبال می‌کنیم».
شایان ذکر است که پیش از این، رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا هم از گفت‌وگوهای مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده بود.
حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
امیر عبداللهیان: ایران آماده بهبود روابط خود با عربستان سعودی است
مالی چند روز پیش در توییتر نوشت: «ما از اعلام گفت‌وگوهای مستقیم توسط عربستان سعودی با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم گفت‌وگوها باعث کاستن از تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دیرپای منطقه‌ای شود. بازگشت کامل و دوجانبه به برجام از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت خواهد کرد».
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «گفت‌وگوها با عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفت‌وگو در بغداد در مورد موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه انجام شده. هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و تلاش داریم در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. اعزام هیأتی از عربستان به ایران تأیید نمی‌شود».
گفتنی است که عراق اخیراً در گفت‌وگوهای تنش‌زدایی میان عربستان سعودی و ایران نقش میانجی را بازی کرده است. نخستین دور گفت‌وگوها میان ایران عراق حدود پنج ماه پیش در بغداد برگزار شد و از ان زمان به بعد، این شهر صحنه چندین دور گفت‌وگوی دیگر میان تهران و ریاض بوده است.
این دیدار در شرایطی برگزار می‌شود که عربستان سعودی در تلاش است خودش را از باتلاق جنگی چند ساله در یمن خارج کند. این جنگ به کشته و زخمی شده ده‌ها هزار نفر منجر شده اما هیچ یک از اهداف ریاض را برآورده نکرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала