لاوروف: ایران برای از سرگیری مذاکرات درباره برجام در وین آماده است

© Sputnik / Vladimir Gerdo  /  مراجعه به بانک تصاویر لاوروف: ایران برای از سرگیری مذاکرات درباره برجام در وین آماده است
لاوروف: ایران برای از سرگیری مذاکرات درباره  برجام در وین آماده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت ایران آماده است تا مذاکرات در وین را در اسرع وقت از سر بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک،  وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو پس از مذاکرات با همتای ایرانی خود گفت: "مسکو و تهران بطور متفق القول بر آن هستند که مذاکرات وین باید در اسرع وقت از سر گرفته شود. طرف ایرانی ، طوری که همکارم تایید کرد ، آماده این کار است."
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  حالا جوبادن، رهبر فعلی آمریکا اظهار داشته که خواهان بازگشت به توافق هسته ای با ایران است.
جمهوری اسلامی ایران هشتم ماه مه سال 2019 در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.
ششمین دور مذاکرات در وین درباره احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران  20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین ، کار برای بازگرداندن توافق تقریباً به میزان 90 درصد به پایان رسیده است و فقط برخی از نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و چگونگی رعایت آنها در آینده باقی مانده است. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که مذاکرات در پاییز از سر گرفته می شود  زیرا قرار است کار تشکیل دولت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران که در انتخابات خرداد پیروز شد، سرانجام به پایان برسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала