گفتگوی وزیران خارجه روسیه و آمریکا درباره برجام و روابط دو جانبه

© Sputnik / Press-service of Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی وزیران خارجه روسیه و آمریکا درباره برجام
گفتگوی وزیران خارجه روسیه و آمریکا درباره برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2021
اشتراک
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، چشم اندازهای بازگشت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران و تعدادی از موضوعات در دستور کار دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد.
به گزارش اسپوتنیک، این گفتگوی تلفنی به ابتکار طرف آمریکایی انجام شد.
در اطلاعیه منتشره در وب سایت وزارت خارجه روسیه آمده است: "طرفین در مورد چشم اندازهای بازگرداندن اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران (برجام) تبادل نظر کردند و همچنین تعدادی از موضوعات موضوعی در دستور کار دوجانبه را مورد بحث قرار دادند".
 برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.10.2021
گزارش و تحلیل
برجام؛ چشم انداز احیا یا اعمال "طرح ب"؟
یادآور می شود روز قبل، تعدادی از سناتورهای با نفوذ آمریکا از بایدن درخواست کردند در صورت عدم موافقت مقامات روسی با افزایش تعداد کارکنان سفارت آمریکا در مسکو ، 300 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کنند. نامه قانونگذاران آمریکایی در وب سایت مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه منتشر شد. وزارت خارجه روسیه تهدید کرد که اگر دولت آمریکا چنین اقدامی را انجام دهد ، اقدامات تلافی جویانه شدیدی را انجام خواهد داد. وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که کسانی که چنین راه حل هایی را پیشنهاد می دهند "ظاهراً به دنبال تعطیلی موسسات آمریکایی در روسیه هستند" و "باید متوجه شوند که مسئولیت این کار بر عهده آنها خواهد بود."
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  حالا جوبادن، رهبر فعلی آمریکا اظهار داشته که خواهان بازگشت به توافق هسته ای با ایران است.
جمهوری اسلامی ایران هشتم ماه مه سال 2019 در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.
ششمین دور مذاکرات در وین درباره احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا علیه ایران  20 ژوئن به پایان رسید. به گفته میخائیل اولیانوف ، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین ، کار برای بازگرداندن توافق تقریباً به میزان 90 درصد به پایان رسیده است و فقط برخی از نکات سیاسی مربوط به تعهدات ایالات متحده و چگونگی رعایت آنها در آینده باقی مانده است. وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده که مذاکرات در پاییز از سر گرفته می شود  زیرا قرار است کار تشکیل دولت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور جدید ایران که در انتخابات خرداد پیروز شد، سرانجام به پایان برسد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала