علی اف از نقش پوتین در حل و فصل مناقشه در قره باغ قدردانی کرد

© Sputnik / Mikhail Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر علی اف از نقش پوتین در حل و فصل مناقشه در قره باغ قدردانی کرد
علی اف از نقش پوتین در حل و فصل مناقشه در قره باغ قدردانی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2021
اشتراک
الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه با مجله روسی "ناسیونالنیا آبارونا" (دفاع ملی) اعلام کرد ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، نقش فعالی در حل و فصل درگیری های مسلحانه در قره باغ در پاییز 2020 ایفا کرد.
به گزارش اسپوتنیک، الهام علی اف گفت: "این عصر 8 نوامبر بود و 9 نوامبر ما مجدداً تماس گرفتیم زیرا ولادیمیر ولادیمیرویچ (پوتین) نقش بسیار فعالی در رویدادها داشت.  او پیامهای مرا به نیکول پاشینیان،  نخست وزیر ارمنستان و پیامهای وی را به من می رساند، این روند حصول توافق  تا پاسی از شب ادامه داشت و نیمه شب به پایان رسید. این به وقت باکو 10 نوامبر بود و  بنابراین ما آن را بیانیه 10 نوامبر می نامیم اما در مسکو هنوز 9 نوامبر بود".
نگاهی بر سد جمهوری آذربایجان در مبادلات اقتصادی میان ایران و ارمنستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2021
نگاهی بر سد جمهوری آذربایجان در مبادلات اقتصادی میان ایران و ارمنستان
به گفته رئیس جمهور آذربایجان، در نهایت درباره متن قرارداد صلح با ارمنستان توافق حاصل شد.
علی اف افزود : "طبعاً  قرار بود این متن  امضا شود  اما ولادیمیر ولادیمیرویچ از من خواست که اصرار نداشته باشم که پاشینیان آن را در حضور ما امضا کند. رئیس جمهور روسیه یک شخص بسیار ظریف ، بسیار مؤدب است ، او با همه با احترام رفتار می کند ، و من گفتم که اصرار نمی کنم  و " ... به تحقیر پاشینیان احتیاج ندارم ، زیرا این تحقیر یک شخص نیست ، بلکه یک کشور است و ما نمی توانیم اجازه این را به خود دهیم."
وی تاکید کرد که با رئیس جمهور روسیه روابط توأم با اعتماد بسیار به یکدیگر دارند.
رهبر جمهوری آذربایجان گفت: "بین سیاستمداران ، به ویژه سیاستمداران کشورهای همسایه، مهم است که به یکدیگر اعتماد کنند. این دقیقاً همان چیزی است که بین ما وجود دارد. و البته احساس احترام عمیق متقابل اسن . اهداف ما کاملاً با هم منطبق است."
علی اف گفت اولین بار در تاریخ 7 اکتبر، سالروز تولد رهبر روسیه ، در مورد جنگ در قره باغ با پوتین صحبت کرد
"به طور طبیعی من  تماس های منظمی با ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین رئیس جمهور روسیه در مراحل مختلف  عملیات جنگی داشتم. پس از شروع جنگ اولین گفتگوی تلفنی ما 7 اکتبر ، روز تولد وی انجام شد. به طور سنتی ، من تولد ولادیمیر ولادیمیرویچ را تبریک می گویم. و این این اولین تماس تلفنی ما از لحظه ای  بود که 10 روز از آغاز عملیات جنگی می گذشت. ​​ما همچنین در مورد چگونگی کارهای لازم برای توقف جنگ بحث کردیم. "
عملیات جنگی در قره باغ در پایان سپتامبر 2020  از سر گرفته شد که در ادامه یک درگیری طولانی مدت بین ارامنه و آذربایجانی ها بود و منجر به بروز تلفات در بین غیرنظامیان شد.
طرفین چندین بار برای دستیابی به آتش بس تلاش کردند اما در بین این تلاش ها توافق سه جانبه ای که در شب 10 نوامبر به دست آمد، موفقیت آمیز بود. آذربایجان و ارمنستان با میانجیگری مسکوتوافق کردند که آتشباری را به طور کامل متوقف کرده و اسرا و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند.
علاوه بر این ، ایروان مناطق کلباجر و لاچین و همچنین بخشی از منطقه آغدام را که در دوره بین جنگ ها تحت کنترل جمهوری خود خوانده قره باغ بودند، به باکو واگذار کرد. علاوه بر این ، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала