بورل از وزیر خارجه ایران خواست مذاکرات درباره پرونده هسته ای تهران را از سر بگیرد

© Photo / IRNAبورل از وزیر خارجه ایران خواست مذاکرات درباره پرونده هسته ای تهران را از سر بگیرد
بورل از وزیر خارجه ایران خواست مذاکرات درباره پرونده هسته ای تهران را از سر بگیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2021
اشتراک
جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی روز چهارشنبه در نشستی در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران خواست مذاکرات چند جانبه درباره پرونده هسته ای تهران را از سر بگیرد.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را یک مقام عالی رتبه وزارت خارجه آمریکا دیرتر در همین روز در یک نشست تلفنی ویژه برای روزنامه نگاران در مورد مشارکت هیات آمریکایی در اجلاس کنونی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد.
آمریکا: مسائل منطقه ای در مذاکرات برجام افزوده نمی شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.09.2021
آمریکا: مسائل منطقه ای در مذاکرات برجام افزوده نمی شود
وی در مورد ملاقات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با بورل  که در نیویورک برگزار شد ، تأیید کرد که طرفین پیرامون برنامه هسته ای ایران گفتگو کردند. "
دیپلمات آمریکایی گفت:"در مورد بورل، بله ما در مورد ایران صحبت کردیم. من فکر می کنم اشاره کردم که او (بورل) امروز (چهارشنبه) با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. البته  همه ما علاقه مند به بازگشت به [میز مذاکره] هستیم و این سیگنال وی (بورل) به ایرانیان بود و ما از آن قدردانی کردیم. "
وی از پاسخ صریح به این پرسش که آیا ملاقات روسای وزارتخانه های خارجه آمریکا و ایران در نیویورک امکان پذیر است، خودداری کرد. مجری این جلسه گفت: "در مورد ایرانیان، هیچ چیزی برای اعلام در عصر امروز وجود ندارد  و در حال حاضر هیچ چیزی برنامه ریزی نشده است."
همانطور که وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت دولت آمریکا تمایل دارد در مورد پرونده هسته ای تهران در وین بحث کند و خواهان ملاقات شخصی بین بلینکن و عبداللهیان به این منظور نیست . سپس وزارت خارجه ایران اطمینان داد که مذاکرات درباره از سرگیری توافق هسته ای برجام بین تهران و گروه "پنج به علاوه یک" (روسیه ، بریتانیا، آلمان، چین، ایالات متحده و فرانسه) ظرف چند هفته در وین از سر گرفته می شود.
این مذاکرات از ماه آوریل در پایتخت اتریش ادامه دارد. طرفین در مورد امکان بازگشت به اجرای کامل و متقابل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، انجام تعهدات ایران در حوزه هسته ای و همچنین بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. همچنین مقامات کشورهای شرکت کننده بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی دارند.
تصمیم خروج از برجام در سال 2018 توسط دونالد ترامپ ، رئیس جمهور قبلی آمریکا اتخاذ شد. جو بایدن  جانشین وی در مقام رئیس جمهور بارها آمادگی خود را برای بازگرداندن ایالات متحده به این توافق هسته ای اعلام کرد که توسط گروه "پنج بعلاوه یک" در سال 2015 با ایران به منظور حل بحران هسته ای این کشور امضا شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала