دیدار وزیر امورخارجه چین با همتای ایرانی خود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دیدار وزرای خارجه ایران و چین
دیدار وزرای خارجه ایران و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.09.2021
اشتراک
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.
به گزارش اسپوتنیک، وانگ یی گفت پس از تشکیل دولت جدید ایران، روابط چین و ایران روند توسعه مثبت خود را حفظ کرده و مبادلات و تماس های طرفین در همه سطوح پر تحرک می باشد که نشان دهنده سطح بالای مشارکت استراتژیک جامع بین دو کشور است. چین از طرف ایرانی در مخالفت با سلطه طلبی ، حفاظت از حاکمیت ، عزت ، حقوق و منافع مشروع خود  به شدت حمایت می کند.
زاخارووا: روسیه، ایران، پاکستان و چین در پایتخت تاجیکستان درباره افغانستان گفتگو خواهند کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.09.2021
زاخارووا: روسیه، ایران، پاکستان و چین در پایتخت تاجیکستان درباره افغانستان گفتگو خواهند کرد
جمهوری خلق چین آماده همکاری با طرف ایرانی در اجرای طرح همکاری جامع (25 ساله) و ارتقای همکاری در چارچوب "کمربند و جاده" و همچنین در زمینه انرژی و منابع طبیعی است. چین همچنان به ایران در مبارزه با اپیدمی (کرونا) کمک می کند. به گفته وزیر چینی ، جمهوری خلق چین از ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) حمایت کرده، آماده تقویت هماهنگی و همکاری با ایران در امور منطقه ای و بین المللی بوده و به طور مشترک به حرکت مذاکرات بر سر برجام در راستای صحیح برای دستیابی به اجماع در اسرع وقت مساعدت می کند. همچنین گفته شد چین به همراه ایران تلاش های مشترکی را  ایجاد یک ساختار سیاسی فراگیر در افغانستان، همزیستی هماهنگ با کشورهای همسایه و گامهای عملی برای مبارزه با تروریسم در هر شکل انجام می دهد.
حسین امیر عبداللهیان بنوبه خود خاطرنشان کرد که روابط ایران و چین از اهمیت استراتژیک و پایه محکمی برخوردار است. دولت جدید ایران آماده همکاری با چین برای اجرای طرح جامع همکاری و ارتقای همکاری در زمینه های حمل و نقل، انرژی، فرهنگ، فناوری و گردشگری است. وزیر امور خارجه ایران از کمک های بزرگ چین در مبارزه با بیماری همه گیر کرونا تشکر کرده و برای تقویت همکاری در زمینه واکسن ابراز امیدواری نمود. به گفته وی ، دولت جدید ایران توجه زیادی به همسایگان خود و آسیا دارد و آماده تقویت ارتباطات و هماهنگی با چین در مورد برنامه هسته ای و مسئله افغانستان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала