روسای جمهور دو کشور ایران و عراق درباره گسترش روابط اقتصادی گفتگو کردند

© REUTERS / Majid Asgaripour/WANAروسای جمهور دو کشور ایران و عراق درباره گسترش روابط اقتصادی گفتگو کردند
روسای جمهور دو کشور ایران و عراق درباره گسترش روابط اقتصادی گفتگو کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
اشتراک
نخست‌وزیر عراق: با وجود 1400 کیلومتر مرز مشترک با ایران ولی روابطمان خیلی عمیق‌تر از این مرزها است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق امروز در نشست خبری مشترک با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت: امروز مجموعه‌ای از پرونده‌های دو جانبه را بررسی کردیم و این سفر دوم من است و نشان‌دهنده اهمیت روابط دو کشور است. همیشه گفته‌ایم که بین ما و ایران 1400 کیلومتر مرز مشترک وجود دارد اما روابطمان خیلی عمیق‌تر از این مرزها است.
نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عنصر جغرافیایی مشترک ریشه دینی و فرهنگی دارد، گفت: امروز روابط و پروژه‌های اقتصادی از جمله خط آهن بصره شلمچه را بررسی کردیم. همچنین تبادلات تجاری و گسترش آنها را به نحوی که به مصلحت هر دو کشور باشد را بررسی کردیم.
الکاظمی اظهار داشت: اینجا از همه اطرافی که در جنگ با داعش کنار مردم عراق ایستادند تشکر می‌کنم. از جمهوری اسلامی که از لحظه‌ی نخست کنار عراق ایستاد سپاسگزاری می‌کنم. موضع عراق نسبت به روابط با ایران پایدار و ثابت است و حکومت و ملت عراق در همه چالش‌ها و مشکلات در کنار ملت و حکومت ایران می‌ایستد. عراق همه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش گفتگو تحسین می‌کند.
روادید بین ایران و عراق لغو شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
روادید بین ایران و عراق لغو شد
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در نشست خبری پس از دیدار و گفت‌وگو با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق طی سخنانی اظهار داشت: مناسبات بین ایران با کشور دوست و برادرمان، عراق مناسبات بسیار خوبی است و مناسبات در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مناسب است و می‌تواند توسعه بیشتر یابد. در نشست از صبح تا الآن آن‌چه بین ما مطرح شد، اراده دو کشور برای توسعه مناسبات هست و امروز ارتباط ما با عراق فقط ارتباط همسایگی نیست بلکه ارتباط در باورها، قلب‌ها و ارتباط عمیق دو کشور، دولت ملت و دو دولت با یکدیگر است و علی‌رغم خواست دشمنان می‌تواند در حوزه‌های مختلف توسعه یابد.
وی افزود: توسعه این روابط بین دو کشور خلاصه نمی‌شود و نقش‌آفرینی دو کشور در منطقه، در جهان و ارتباطات بین‌المللی می‌تواند تأثیرگذار باشد. آن‌چه در نشست‌های تخصصی بین وزرا مطرح شد و آن‌چه بین بنده و آقای نخست‌وزیر مطرح شد، همه در جهت توسعه مناسبات‌ و تصمیماتی گرفته شد که امیدواریم سریعاً اجرا شود. آقای نخست‌وزیر خبر خوبی برای لغو روادید بین دو کشور دادند و اراده عراق و ایران برای توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره که قرار است با سرعت انجام گیرد، با دستور ایشان و پیگیری وزرای مربوطه در ایران  و عراق دنبال خواهد شد.
رئیس‌جمهور ایران خاطرنشان کرد: روابط مالی و پولی بین دو کشور هم از مسائلی بود که درباره آن صحبت شد و قرار شد با پیگیری دنبال شود.
رئیسی در پایان گفت: امیدوارم روابط بین ایران و عراق توسعه یابد و علی‌رغم خواست دشمنان، شاهد روابط خوبی بین ایران و عراق باشیم.
نخست‌وزیر عراق پیش‌ازظهر امروز طی سفری یک‌روزه وارد تهران شد و در محل سالن اجلاس سران مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала