گزارش و تحلیل

مقاله سیاستمدار معروف روس درباره فروپاشی "مدل آمریکایی" در افغانستان

© Sputnik / Ekaterina Shtukina /  مراجعه به بانک تصاویر دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه
دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2021
اشتراک
دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه در مقاله خود در سایت Gazeta.ru در اینباره نوشت که چگونه ایالات متحده ایده های خود درباره نظم جهانی را به دیگر کشورها تحمیل می کند اما این مدل ها در بسیاری از کشورها ریشه نمی گیرند و تحمیل فقط منجر به تشدید بحران در داخل این کشورها می شود.
به گزارش اسپوتنیک، این سیاستمدار به عنوان نمونه عملیات 20 ساله واشنگتن در افغانستان را ذکر کرد. مدودف نوشت تلاش برای ایجاد دولت در یک کشور شرقی بر اساس یک مدل غربی منجر به فروپاشی و ورشکستگی این کشور شد. با وجود تخصیص صد میلیاردها دلار یارانه، سطح زندگی مردم عملاً تغییر نکرده است. نایب رئیس شورای امنیت روسیه خاطرنشان کرد : بیشتر مردم در فقر به زندگی خود ادامه می دهند و فساد در دستگاه های دولتی مانند یک تومور سرطانی رشد می کند.
اظهار نظر دبیر کل ناتو درباره علت سقوط سریع افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2021
اظهار نظر دبیر کل ناتو درباره علت سقوط سریع افغانستان
مدودف می نویسد تلاش های آمریکا برای آموزش دادن ارتش افغانستان نیز ناموفق بوده است. این سیاستمدار می گوید که بدون حمایت  ، حتی نظامیان آموزش دیده نتوانستند در برابر طالبان (جنبش رادیکال ممنوع در روسیه) مقاومت کنند.
مدودف رئیس جمهور سابق روسیه افزود: "تمام تلاش های ارتش آمریکا در افغانستان به معنای واقعی کلمه یک شبه تبدیل به خاکستر شد." وی همچنین یادآور شد که ایالات متحده حدود 1.5 تریلیون دلار برای عملیات در افغانستان هزینه کرده است. علاوه بر این، در جریان نبردهای مختلف، حدود 2.5 هزار سرباز آمریکایی و 40 هزار افغان کشته شدند. 75000 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
مدودف تاکید کرد در حال حاضر افغان ها یکی از بزرگترین گروه های پناهجویان در دنیا هستند. علاوه بر این ، پس از خروج نیروهای نظامی از این کشور، ایالات متحده به آن ساکنان افغانستان که برای واشنگتن کار می کردند،  کمک نکرده است.
در اوایل ماه اوت طالبان در شرایط خروج نیروهای آمریکایی  از افغانستان حملات شدیدتر خود را  آغاز کرده، تمام شهرهای بزرگ را تصرف  و پس از ورود به کابل پایتخت در 15 اوت پایان جنگ بیست ساله در این کشور را اعلام کردند.  31 اوت آخرین سربازان امریکایی از فرودگاه کابل خارج شدند.
مدت طولانی ولایت پنجشیر آخرین کانون مقاومت در برابر طالبان بود  اما در اوایل سپتامبر جنبش طالبان  پیروزی خود بر شورشیان پنجشیر را اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала