وزیر خارجه ایران سی امین سالگرد استقلال تاجیکستان را تبریک گفت

© Photo / Shukhrat Sa'dievوزیر خارجه ایران سی امین سالگرد استقلال تاجیکستان را تبریک گفت
وزیر خارجه ایران سی امین سالگرد استقلال تاجیکستان را تبریک گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2021
اشتراک
حسین امیرعبداللهیان،وزیر امور خارجه ایران با ارسال پیامی به وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان ‏فرارسیدن سی امین سالگرد استقلال این کشور را به دولت و ملت تاجیکستان ‏صمیمانه تبریک گفت.‏
به گزارش اسپوتنیک به نقل از  ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در این پیام اظهار امیدواری کرد که دو کشور در آینده نزدیک ‏شاهد توسعه روزافزون در روابط دو جانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باشند.
 شایگو: در صورت تجاوز از سمت افغانستان، پایگاه روسیه در تاجیکستان مورد استفاده قرار می گیرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.08.2021
شایگو: در صورت تجاوز از سمت افغانستان، پایگاه روسیه در تاجیکستان مورد استفاده قرار می گیرد
تاجیکستان، کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با دست‌کم نه و نیم میلیون نفر جمعیت و مساحت نزدیک به 143100کیلومتر مربع در آسیای میانه جای دارد. تاجیکستان کوچک‌ترین کشور آسیای میانه است و با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب و شمال، قرقیزستان از شمال، و جمهوری خلق چین از شرق، هم‌مرز است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور، دوشنبه است. زبان رسمی این کشور، زبان فارسی تاجیکی براساس الفبای سیریلیک است.
سرزمینی که امروزه تاجیکستان نامیده می‌شود، پیش‌تر خاستگاه فرهنگ‌های باستانی بسیاری بوده‌است که نشانه‌های برخی از آن‌ها در میدان باستانی سرزم یافت شده‌است. در دوران نوسنگی و در عصر برنز و در سده‌های پس از آن، فرهنگ‌ها و دین‌های گوناگونی در این سرزمین بوده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان تمدن آمودریا، فرهنگ آندرونوو، آیین بودایی، مسیحیان نسطوری، مزدیسنا، آیین مانوی و بعدها اسلام را نام برد. پادشاهان و فرمانروایی‌هایی همچون شاهنشاهی هخامنشی، شاهنشاهی کوشانی، شاهنشاهی ساسانی، هپتالیان، سامانیان، امپراتوری مغول، تیموریان، امپراتوری روسیه، و اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی نیز بر این سرزمین فرمانروایی داشتند. سرانجام پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، تاجیکستان مستقل شد.
 
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала