اظهار نظر دبیر کل ناتو درباره علت سقوط سریع افغانستان

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر اظهار نظر دبیر کل ناتو درباره علت سقوط سریع افغانستان
اظهار نظر دبیر کل ناتو درباره علت سقوط سریع افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.09.2021
اشتراک
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد افغانستان در نتیجه ورشکستگی و شکست مقامات این کشور به دست طالبان (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) افتاد.
به گزارش اسپوتنیک، وی گفت: "ما شاهد ورشکستگی و شکست رهبری سیاسی و نظامی بودیم که منجر به فروپاشی کل نظام دفاعی در برابر طالبان شد."
در همان زمان  استولتنبرگ خاطرنشان کرد این سوال که آیا سقوط افغانستان سرعت خروج ایالات متحده و ناتو را بیشتر کرد، باید توسط محققان بررسی شود. دبیرکل ناتو  افزود: "برای من ، وظیفه اصلی حفظ دستاوردها در مبارزه با تروریسم و ​​خارج کردن  مردم از افغانستان است."
مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2021
ایران حملات طالبان به پنجشیر را محکوم کرد
وی افزود که ایالات متحده با مشورت با متحدان ناتویی خود تصمیم به خروج نیروهایش از این کشور گرفته است. استولتنبرگ گفت ، بدون ایالات متحده ، دیگر اعضای ائتلاف نمی توانند عملیات را ادامه دهند. وی گفت: "این گزینه غیر واقع بینانه می بود."
استولتنبرگ در عین حال اعتراف کرد که شخصاً "با قلبی شکسته نظاره گر بازگشت طالبان است." دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد: شکست مداخله غرب باید یادآور این باشد که باید نسبت به استفاده از نیروی نظامی و اجرای عملیات در دیگر کشورها بسیار جدی برخورد شود. استولتنبرگ می گوید: "شروع یک عملیات نظامی آسان تر از پایان دادن به آن است و درس های تاریخی حاکی از این است"
در ماه اوت، طالبان حملات سریع به مواضع دولت افغانستان  را آغاز و تمام مناطق این کشور  را تصرف کردند. به موازات این ، نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا از افغانستان  خارج شدند.
مدت طولانی پنجشیر آخرین کانون مقاومت در برابر طالبان بود  اما در اوایل سپتامبر جنبش طالبان  پیروزی خود بر شورشیان پنجشیر را اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала